torsdag 13. november 2025

Antall, rom og form - på gruppetur med Bjørnegauper!

 I rammeplanen står det blant annet:

   "Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna:

  • oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger 
  • utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper 
  • leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på 
  • erfarer størrelser i sine omgivelser og sammenligner disse " (s. 54)

I november har vi fokus på fagområdet "antall, rom og form", og tar med oss denne tankegangen ut på gruppetur!
Gruppeturer har vi to dager i uka, der barna er delt inn i mindre grupper på tvers av aldergrupper. Målet med turene er først og fremst styrkede relasjoner og samhold mellom barn som ellers ikke er like mye sammen - men som erfaringsmessig kan få flere sosiale "bein å stå på" gjennom deling i mindre grupper.

Vi går i samlet flokk inn i arboretet, og har hvert vårt tursted/base(nære nok til å få hjelp fra en annen gruppe hvis det trengs, men langt nok unna til at vi kun leker med vår "egen" gruppe). 

Hver gruppe har gjennom idemylding og avstemming kommet fram til et gruppenavn. Denne metoden bruker vi også for å finne fram til hvilken felleslek vi skal leke. Men FØRST har vi en organisert aktivitet, og i dette innlegget vil jeg gi dere et innblikk:


Inn i arboretet vi går! På vei til turstedet=)


Første oppgave: Finn 5 pinner, og legg dem i rekkefølge fra kortest til lengst!


Når hvert barn fikk til rangeringen av sine 5 pinner(med eller uten hjelp), la vi alle pinnene sammen, og begynte å sorte dem etter lengde. 


"HMM, hva er det som ikke stemmer her"? Vi erfarte at for å måle pinner med hverandre må den ene enden på hver pinne starte samme sted. Hvis ikke kunne det se ut som at en lang pinne var kortere enn en kort pinne!


Til slutt klarte vi det! Gjennom hele aktiviteten brukte vi begrepene "kort, kortere, kortest, lang, lengre, lengst". Vi introduserte også konsepetet om at man kan være "størst" på forskjellige måter. Man kan være "eldst størst", "lengst størst", "tyngst størst", "breiest størst". Derfor kan ETT barn være eldst størst, mens et ANNET barn kan være lengst størst=)


Bål må vi ha! Og barna får være med å tenne opp selv. Her får vi også erfaringer med forskjellen på tørr og våt ved. Hva er tyngst? Hva er lettest? Hvorfor?




Nå hopper vi en uke fram, og er tilbake på turstedet! Denne gangen skal vi undersøke begrepene "brei, breiere, breiest" og "smal, smalere, smalest. Denne gangen var oppgaven å finne 5 gjenstander i naturen og samle det til vårt felles bord. 


Her har vi funnet mye rart! Blader, pinner, stokker, bark, steiner, planker. Oppgaven denne gangen: å sortere alt fra smalest(til venstre), til breiest(til høyre). Vi er allerede godt kjent med lengde, men nå må vi konsentere oss om å ikke tenke på lengden, men på TYKKELSEN. "Hvordan vet vi om noe er tykkere eller smalere?" Barna begynte selv å utforske, og kom fram til at man kan legge en gjenstand oppå en annen. Da kan man se hvilken som er breiest!


Vi klarte det! JIPPII! Da var det tid for felleslek: Sardinmamma! (morsom lek: ett barn gjemmer seg, og resten teller. Alle leter hver for seg hver sin vei. Når man finner "sardinmammaen" setter man seg stille ned, tett i tett(som sardiner), er helt stille, og venter til alle har funnet gjemmestedet. Dette er en lek som skaper samhold og glede i gruppa!)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar