Nå er det skikkelig høst, og på ReveGaupe-gruppa nyter vi vakre høstdager på tur både i arboret og på Gaupeplassen. Høsten byr på fantastiske sanselige og estetiske muligheter, der vi blir bevisst på den friske kalde lufta, hvor LYST det blir i løvskogen når alle bladene faller ned, alle de fine fargene på løvet, den FUKTIGE jorda som vi graver i, og lukten den gir oss. Vi erfarer at stein og treverk blir GLATT når det er vått, og vi faller på rumpa, slår oss, får trøst, og lærer til neste gang hvordan vi skal gå for ikke å skli eller falle.
I rammeplanen for barnehager står det blant annet:
"Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring." (s 22).
I Øverland barnehage er vi veldig opptatt av dette, og i dette innlegget skal vi vise noen eksempler på hvordan vi gjør dette på tur i høstværet.
 |
Vi er på gaupeplassen, og plutselig er det et barn som ser en mus pile inn bak gapahuken. Vi tar opp jakten på musa, og noen andre barn henger seg på. Den er borte noen minutter, men plutselig ser vi den pile over løvet og inn i en kvisthaug. Vi lister oss bort, og sitter stille og venter. Kanskje den har funnet en hule? Ligger den å venter til det er klart? Er den redd for oss? Vi undrer oss. Etter en stund bestemmer vi oss for å lete litt mer rundt i området. DER ser vi en huleinngang! |
 |
Her har det vært nylig aktivitet, med fersk jord som er skyflet ut av hula. Kanskje er det musa vi akkurat så som bor her? |
 |
Vi leter videre etter musehulehus, men på veien finner vi mye annet rart. Barna er veldig opptatt av sopp, og vet godt at vi ikke kan ta på dem eller spise dem før vi er helt sikre på hva det er for en sopp og at den ikke er giftig. Men vi pleier å ta bilde av den og se på forskjellene på soppene. Her ser vi at den har hvite skiver under - en SKIVESOPP. Og så ser det ut som noen har spist av den nede på stengelen. Kan det være en snegle montro? eller kanskje musa? |
 |
I barnehagen leker barna ofte med naturmaterialer, og denne dagen fant barna flere kongler som hadde begynt å spire! Personlig hadde jeg ikke sett en slik konglespire før, og vi fikk god til å reflektere og undre oss over hva dette var for noe og hva som er livssyklusen til et grantre. |
 |
En dag kom Mehdi innom med noen bilder han hadde laget hjemme - og dette ble tatt imot med store øyne blant barna. Hva er bildet laget av? Hva for et dyr er det? Vi skal bruke hans bilder som inspirasjon til å samle, tørke, og lage egne bladbilder=) |
 |
Bladinnsamling! Naturen er det vakreste som finnes. |
 |
I arboretet er det masse tørt løv! Hva er vell bedre enn å legge seg ned og la vennene sine dekke seg med blader? |
 |
"Jeg vil også"! Naturen kan legge til rette for sterke fellesskaps-opplevelser. Feks å ligge tett i tett med en løv-dyne. |
 |
Til slutt må vi selvfølgelig kaste løvet opp i været og la det regne over oss=) |
 |
I arboretet er det også veldig mange fine steiner! Her fant vi ut at vi kan lage en båt av steinene, bare vi klarer å legge dem inntil hverandre som i et puslespill! Vi snakker om geometriske former, og spør "Hva slags form trenger vi for å dekke det hullet?"
Som dere ser er det nok av sanse- og lærings-muligheter i naturen. Takk for fine høstopplevelser ReveGaupene!
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar