torsdag 16. oktober 2025

Ekornbarna mater fuglene

Utdrag fra Rammeplanen-Natur, miljø og teknologi «barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring»
Vi på Ekorn har hatt et koselig prosjekt i ukene som har vært.
Vi har hengt ut mat til fuglene – og det har vært så spennende å se hvem som kommer på besøk.
Det startet med at fuglene «banket» på vinduet og etterspurte mat. Vi tok da ned fuglemateren og hjalp til å fylle på meiseboller. Det var en spennende tekstur på disse, vi luktet, kjente og puttet meisebollene oppi hullet.

Det har virkelig vært stor trafikk på fuglemateren, og det er så spennende og følge med!
Barna har fått bruke øyne, ører og hender.
Ofte lukker vi opp vinduet, slik at vi kan høre fuglene kvitre. Vi snakker om hvilket fugler vi ser, hvilken farge de har og hva de gjør. Dette resulterer i gode samtaler og fine øyeblikk.
Mange av barna har også vist stor interesse av å peke og vise foreldrene fuglene og fuglemateren når de blir hentet! 

 💚 Vi passer på naturen
Gjennom dette prosjektet lærer barna at vi kan passe på fuglene og ta vare på naturen.
Og hver dag gleder vi oss til å se hvem som kommer på besøk ved fuglematen vår.





Fra vinduet vårt kan vi se små fugler som spiser.
De hopper, flyr og titter rundt.
Barna peker, ler og sier:
“Fugl!”
“Se!”
“Pip-pip!”








tirsdag 7. oktober 2025

Revenes dugnadsuke

Hvert år, i oktober, har vi dugnadsuke i barnehagen.

Barn og voksne har raket, kostet, vasket leker, ryddet boder og fordelt sand og bark på uteområdet. Målet med dugnadsuken er at barna skal få erfaringer med å kunne ta vare på tingene og omgivelsene sine på en slik måte at vi slipper å kjøpe nye ting, og dermed reduserer vårt økologiske fotavtrykk.

Rammeplanen sier: "Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen."

Med oppvaskbørste, klut, vaskesvamp og kasser med vann
og såpe fikk vi vasket alle lekene våre. Vi brukte
innedagen til å sortere leker og bøker, vaske leker
og rydde i skap og hyller.




Vi slo to fluer i et smekk og fikk vasket gulvet også etter denne aktiviteten :)


Nå skal lekene få tørke!

Vi henter bark i store trillebår som vi skal bruke på uteområdet i barnehagen.
Barna hjelper til å trille oppover, men sitter gjerne på nedover :)

Vi raker og samler sammen blader som vi bruker til å
dekke jorden i våre plantekasser med.



Vi spar opp sand fra barnehagens uteområde,
samler det i trillebår og tømmer det i sandkassen.



Harebarnas motoriske lek

 Rammeplanen sier at "barna skal få oppleve trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer året rundt"

Harebarna er en aktiv gjeng som liker å bevege seg og teste ut motoriske utfordringer. På barnehagens uteområde har vi mange muligheter for det. Her kan vi klatre, hoppe, balansere, skli, huske og gå i ulendt terreng som utfordrer motorikken. Vi finner ut hvordan vi kommer over ulike hinder og vi ser på hverandre og blir motivert til å prøve det som vennene våre klarer. Og når vi klarer det får vi mestringsfølelse. Vi ser hvordan barna justerer kroppen etter underlaget, tilpasser seg hellinger og finner løsninger når de mister balansen. Her lærer de gjennom erfaringer. 



Her øves balanse, koordinasjon og kroppsbeherskelse, samtidig som barna opplever mestring, glede og fellesskap. 


Opp til sklia er det litt bratt og mange røtter som må kommes over. Da er det godt å kunne støtte seg til skliekanten og dra seg opp. 



Lek med ball i sklia. Vi sender ballene ned sklien og sklir etter. 


Så plukker vi de opp og tar de med opp til toppen for å kaste de ned igjen. En ekstra motivasjon for å komme seg opp skråningen og på toppen av sklien igjen. 



I sandkassen er det også motorisk lek. Her graves det med spader og fylles i bøtter og rør som er med på å øve øye-hånd-koordinasjon. Det å gå, krabbe eller reise seg i sand kan også være utfordrende for balansen. 


Å komme gjennom røret krever at vi bruker hele kroppen. Vi må krabbe for å få plass og det er vanskelig å snu. Da må vi kanskje krabbe baklengs for å få til det. 


Huskene er en populær aktivitet blant harene. Mange mestrer å komme opp i og ut av husken selv. Og det er ekstra moro når man husker sammen med vennene sine. 

I skliehuset øver vi også mye motorikk. Først må man komme opp trappen hvor man må krabbe opp, så stigen for å kunne skli. Dette gjøres ofte om igjen om igjen flere runder. 

Som voksne er vi tett på, men lar barna prøve selv. Vi støtter barnas mestring og selvstendighet ved å oppmuntre og sette ord på det de gjør.