tirsdag 4. november 2025

Harene på tur i eventyrskogen

Fagområde: kommunikasjon, språk og tekst: I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur. 

Harebarna har hatt en veldig fin tur i eventyrskogen. Her kunne vi utforske skogen om høsten. Stien og hele skogen var dekket med blader som har falt fra trærne. Bladene var gule og brune. Det var vått i skogen etter at det har regnet, så bladene var litt glatte å gå på. 


Harebarna er så glade når vi går på tur og det er så mye å utforske langs veien. Vi plukket opp blader og tittet på disse og undret oss over hva som er under bladene. Der var det røtter, jord og gjørme og noen steder var det små hull. Hva kan det være? kanskje noen har laget det? kanskje noen bor der? Kan det være en mus? eller en meitemark? 


 Vi ristet på trærne for å se hva som skjedde. Noen trær var tykke, andre tynne. Når vi ristet på de tynne stammene, kom det regndråper ned på oss. Nesten som i en dusj. De tykke trestammene var litt vanskeligere å bevege. 


Vi fant mange pinner på tur og når vi kom til en stubbe ble denne til en fin tromme som vi kunne spille på sammen. 


Denne stubben ble til en fin scene for eventyret om bukkene bruse. I sekken hadde vi med eventyret med konkreter for å kunne visualisere mens vi forteller. 


Gjennom eventyret blir vi bl.a. kjent med ord/ matematiske begreper som først, minste, mellomste, største, under, over og tallet 3. 

Barna er veldig opptatt av dette eventyret både å høre om og synge. Dette er et eventyr som alle barna kan godt og kjenner igjen. Her har alle like forutsetninger for å kunne være med å delta i lek. 


Når vi kom til gapahuken undret vi oss over hvem som lurte bak veggen. Kunne det være trollet? Vi løp ut for å se og jage trollet. 


Veien tilbake til barnehagen er litt ulendt. Det hender vi snubler litt, reiser oss opp igjen og klatrer over stokker og stein. Her øves det mye på grovmotorikk samtidig som vi erfarer og lærer om naturen. Vi er "støttende stillas" for barna og oppmuntrer barna til å klare selv og mestringsfølelsen er stor. 


Det er mange steiner, glatte blader og gjørme. I de bratteste bakkene setter vi oss på rompa og aker nedover.