tirsdag 12. november 2019

Matematiske begreper i leken - Harer

Ett og toåringene er nysgjerrige på og utforsker det som finnes rundt dem. De prøver seg frem og erfarer med kroppen. De utforsker rommet og verden i forhold til seg selv. Får jeg plass oppi denne kassen? klarer jeg å krype under broen? kan jeg gjemme meg bak dette treet? For at et barn skal vite om det får plass under broen eller bak treet, prøver det seg frem og ser om det får plass. Dette har vi lekt oss med i hinderløypa. Samtidig setter vi ord på det barna gjør.
Vi klatrer opp på broen

for å komme opp må vi vite hvor vi skal plassere hender og føtter 


barna assosierte broen med eventyret om de tre bukkene bruse og startet leken med en gang de kom opp på broen. Det var plass til mange ved siden av hverandre oppå broen og vi måtte gå etter hverandre. 

Vi testet ut om vi fikk plass under broen

Etterpå balanserte vi på stokken. Her måtte vi konsentrere oss for ikke å ramle ned. Kanskje vi kan strekke ut begge armene så det blir lettere? 

Hvordan skal jeg komme over fra planken til tauet?



Vi henger i tauet med både armer og bein eller bare i armene. Vi kan også holde oss fast og sitte på tauet. Når vi slipper, faller vi ned på rumpa. Dette er erfaringer barna gjør. 


Eventyret om gullhår og de tre bjørnene har vi fortalt i samlingsstund. Her er det begreper som minste, mellomste og største, liten og stor. vi kobler sammen den minste bjørnen med den minste stolen, grøten og sengen. Og Gullhår får akkurat plass i den minste bjørnens stol og seng. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar