I rammeplan for barnehager står det blant annet i kapittelet om "livsmestring og helse":
"Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. "
En av de arenaene det både er trygt og utfordrende er på Gaupeplassen. Gjennom aktivitene vi tilrettelegger for der oppe trener barna på en hel rekke livsmestringsferdigheter.
Nyere forskning fra Norge viser:
- Barn med flere timers utelek i barnehagen var mer konsentrerte, mindre hyperaktive,flinkere til å dele og være en god venn enn andre barn.
- Effekten av mye utetid tidlig i barnehagen holdt seg helt til barna begynte i andre klasse på
skolen. Dette skal være helt nytt, også internasjonalt.
skolen. Dette skal være helt nytt, også internasjonalt.
- Barn som i fireårsalderen hadde tre timer utelek per dag, hadde tre ganger så høy score for
hyperaktivitet og uoppmerksomhet ved 5- og 6-årsalderen, som barn som hadde vært
ute sju timer per dag som fireåringer.
hyperaktivitet og uoppmerksomhet ved 5- og 6-årsalderen, som barn som hadde vært
ute sju timer per dag som fireåringer.
Det viser seg at effektene i stor grad holdt seg også 10 år etter! Les mer om disse studiene her:
Her vil vi gi et innblikk i en typisk tur for Bjørnegruppa til Gaupeplassen, som kanskje kan vise ett av elementene som gjør utetiden så verdifull i barnehagen:
Første del av turen går til fots langs grusveien. Her må de første og raskeste ta hensyn til de som har et mer bedagelig tempo, og de første har ansvar for at de bakerste alltid er med. Her har en lastebil kjørt forbi og laget et støvsky som ga et spennende lysspill i sola.
Fremme på Gaupeplassen samles vi, og har en kort samlingsstund der vi snakker om hvilke aktiviteter vi kan velge mellom, og hva som er viktig å huske på. Feks hvordan vi spikker, behandler kniver, hva vi gjør med spikre som faller ut av boksen osv. Så åpner vi utstyrskassa og det myldrer av liv! Da oppdaget vi også en svarttrost som satt inne i en spekk i gapahuken, og den fløy plutselig ut. Der hadde den laget rede, og satt og ruget på et enslig egg. Det ble en anledning til fine samtaler rundt hvordan vi skal behandle fugler og reder som vi oppdager.
Det er ikke bare bare å sage en stokk!
"Mads!!! Kan du hjelpe meg å holde!!??"
" Bruk den ene hånda og den ene foten til å støtte!"
"Det funker!!!"
"Mellom de to hakkene blir det en "Mini-bit"!
Her samarbeides det om et felles prosjekt - nemlig et fly! Foran der skal piloten sitte. Det forhandles om arbeidsoppgaver og design, og det er ikke alltid lett å bli enig. Det er heldigvis nok hamrer og spikre til alle, men sosiale ferdigheter blir likevel satt på prøve når man skal lage noe i fellesskap.
Barn hjelper voksne, og voksne hjelper barn.
"Her var det blitt veldig høyt opp!"
"Jeg klarte det!"
Et merkelig byggverk i skogen. Det tauet virker for fristende! "Jeg må nok bare løsne disse knutene".
Og visst klarte han det. Etterpå kom det noen bort og spurte: "Kan vi få låne tauet for å hoppe tau?"
"Jada, bare ta det dere!" - og vipps hadde gutten spredt glede til resten av gruppa.
Det var en løkke på den ene siden av tauet. Da var det ett av barna som fant en god løsning til å feste tauet til et tre, uten å knyte flere knuter!
Hoppetauet er klart, og ble flittig brukt av en gruppe barn. De måtte vente på tur i en rekke bak den voksne som slang tauet. Venting på tur er ikke bare bare, og krever øvelse. "Raketten" i treet bak er også populær, og der trengs det å ta hensyn til hverandre. Det er bare plass til én om gangen i trappa, og er det fullt så er det fullt.
En trestokk i skogen blir til både fly og tog. Det blir reiser til både Spania og Hellas, og bare fantasien setter grenser. Men vi kan bare dra til ett sted av gangen, så også her blir turtaking og behovsutsettelse viktige elementer, som naturlig glir inn i leken.
En gutt kom bort med en larve i hånda. "Se på denne. Hva tror den skal bli?". Vi prata litt om hva vi trodde den kunne bli til, og sjekket til slutt med Artsorakelet-appen på telefonen. Dette er en "bjørkemåler", og blir til en sommerfugl med kamuflasjefarger=)
Alt dette skjedde i løpet av ca 50 minutter, før vi måtte tilbake til barnehagen igjen. Tenk hva som skjer på en hel dag, og hvor mange utviklende situasjoner barna møter på både med andre barn, voksne, og seg selv! Livsmestring har vi troa på at utvikles best ute i naturen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar