mandag 14. november 2022

Forsøk og eksperimentell lek på Bjørnegruppen

Vi hadde en fin uke med masse undring, spenning og gøyale samtaler om "hva tror dere vil skje?". Barna deltok aktivt i refleksjoner, som det kom følgende frem mange spennende tanker.

Rammeplanen sier at gjennom fagområdet "Natur, miljø og teknologi" skal barnehagen bidra til at barna opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover.

Målet vårt for denne uken var at barna får oppleve realfagsglede med lek og eksperimenter, som ville gi aha-opplevelser og sette i gang refleksjoner. Det å være nysgjerrig er biologisk, barna er født med det. Men det å skape et miljø som gir mulighet for undring er viktig for hjernens videre utvikling hos barna. 

Er det mulig å spidde en ballong uten at den sprekker?... Vi har prøvd det, og svaret er JA👍.

I enden av ballongen er det et lite rundt felt som er litt mørkere en resten av ballongen. Det brukte vi for å stikke hull med en grillpinne og ut ved knuten til ballongen. Slik at pinnen virket som en propp. De mørkere delene på ballongen er stedet der gummien ikke strekker like stramt og derfor er sterkere enn andre steder på ballongen. 

Sukkerbitene ble til byggeklosser som barna telte og prøvde seg frem på de forskjellige bygge-konstruksjoner.

For å gjøre vannet mer synlig tilsatte vi konditorfarge.


Vi erfarte at sukkerbitene absorberte fargevannet, slik at tårnet forandret fargen gradvis.

Forsøket hadde vekket nysgjerrigheten hos barna og de ville utforske videre. De ble inspirert til å eksperimentere med å blande fargene. Gjennom aktiviteten styrket barna også deres sosialt samspill med å kommunisere med hverandre om å samarbeide. 

Resultatet av det ble de nye fine fargene i forskjellige nyanser. 

For å gjøre det mer forståelig for barna om hvordan trærne får vann fra bakken og helt ut til alle grenene hadde vi et eksperiment som demonstrerte kapillærkrefter.

Vi fylte to glass med vann og farget det med to ulike farger.

Glasset i midten var tomt. Vi la to strimler med tørkerullpapir i glassene. Barna la merke til at papir forandret fargen. Vannet ble trukket opp over i papiret. Dette kalles kapillæreffekten.
Etter flere runder med regelleker i arboretet, fikk vi se at det tredje glasset begynte å fylle seg med vann. Papir ledet vannet over. Det er kapillæreffekten trær bruker for å suge vann fra bakken helt ut til alle grenene. 

Eksperiment dansende rosiner handler om kjemi og fysikk. Kullsyrevann inneholder små bobler med gass. Boblene stiger mot overflaten og siden rosiner er så skrukkete på utsiden gjør det at boblene kan legge seg inn til. Straks boblene kommer opp til overflaten slipper de tak i rosinen. 

På selve refleksdagen tokk vi en tur til grønnsakshagen vår for å gjøre et eksperiment. Barna hadde et forslag om å grave ned et bananskall og se hva som skjer... med det samme tok vi et eple, en gulrot, en brusflaske, en metallboks og et klesplagg- en buff. Dette får ligge i jorda over vinteren.
 I gruppen hadde vi noen refleksjoner og lærte om hva som er skapt av naturen og hva som er med hjelp av teknologi. Vi kvalifiserte alle gjenstandene vi hadde der etter. Det var fascinerende å høre hvordan barna brukte dybdelæring. De reflekterte om at en buff var skapt av naturen. Det var tanken at den er laget av bomull og det er jo en plante...  men for å lage den som et klesplagg, trengte man nok teknologi.    
Det blir spennende å se hva vi finner til våren:).

Flyter eller synker eksperiment. Vi fant ut at en appelsin flyter i vannet.
 
Så skrelte vi halvparten av skallet... Den flyttet med den delen som var skallet på opp. Vi prøvde å snu på appelsinen, men den kom tilbake til samme posisjonen.

Se hva som skjedde når vi fjernet alt skallet...

Cola + mentos = VULKAN 
Det er en klassiker og er alltid gøy å prøve.

"Rakett-forsøket" 
Eksperimentet hadde flere steg og krevde en del forarbeid. Vi startet med å bygge et stativ til rakett avfyring. Barna brukte sin matematiske kompetansen med å måle og beregne hvor lange skruer vi må bruke.

Neste steget var å lage raketter. Gjenbruksmaterialer som sylinder form tørkerull ble en grunnlag for å bygge på videre. Barna trakk inn fagområdet som "Kunst, kultur og kreativitet" for å realisere sine visjoner.

Da var det klart til å teste ut om vi får raketten til å fly. Vi telte til oppstart fra ti til null... så funket det! Det var gøy! Barna tok flere runder og vi inspirerte de andre gruppene til å prøve det.
  Med hjelp av muskelenergi øker trykket raskt i flasken, i plastslangen og dermed inne i raketten.  






Egget har fantastiske egenskaper og vi erfarte at det er sterkere en vi trodde.




Forsøket med maisennamel og vann. Noen væsker blir faste ved berøring. Vi blandet maisennamel og vann så fikk vi en magisk væske. Slik væske kalles obleck.
Barna kjente på konsistensen, de sanset, studerte og utforsket hvordan materiale reagerte på forskjellige måter. Med det gjorde de erfaringer og det er læring i seg selv.

Barna klemte væsken i hendene til en ball, men i det øyeblikket de stoppet å klemme rant væsken gjennom fingene...


Væsker som obleck har unike egenskaper, slik at det blir hardere ved slag. Derfor har noen klesprodusenter nå begynt å lage snowboardklær med liknende væske i klærne. 
Det skulle vi teste med egget. Vi helte maisenna-væsken i en borrelåspose og lagt et egg oppi. Så slapp posen ned i gulvet i barnas høyde... egget var fortsatt helt. 
Det samme skjedde fra benken...

og fra bordet...

Bokhylla var det høyeste punktet i rommet... egget var fortsatt helt...
Så fikk barna en ide om å slippe posen med egget ned ut fra vinduet i andre etasje i barnehagen!

Borrelåspose gikk i stykker men Helten EGGET har overlevd.
Det var overaskende og det var gøy:)!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar