Rammeplanen til barnehagen sier at gjennom "fagområdet "Antall, rom og form" som handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeidet med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsning. Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling".
På tur som vi kaller "revestien"...
Matematikk er det vi møter i alle situasjoner i hverdagen vår. Men for å lære og være bevisst på det setter vi ord på det sammen med barna. Mattelek i naturen er et tema i november. Med små barns kroppslige væremåte i fokus undersøker vi rom og størrelse med hele kroppen.
I skogen er det ulendt terreng med mange hinder som røtter til trærne, stubber, kvister og videre... Vi øver oss på å orientere oss i terrenget for å unngå et fall. På en leken måte erfarer barna en problemløsning og øver på preposisjoner som rundt, over, under og videre...
Vi sanser naturen... mosen i skogen dannet et vakkert grønt og mykt teppe. Vi kjente på det og med et nærmere blikk kunne vi se det fine mønsteret av mosen i en mini-plante verden...
På tur fant barna en fuglekasse som lå på bakken. Det skapte mye nysgjerrighet blant barna slik at vi brukte god til til undersøke og sanse den på nærmere avstand...
Den hadde en liten sirkel-form inngang. Barna reflekterte at det må være en kjøttmeis eller blåmeis som bodde i den, siden inngangen var så liten.
Barna utforsker med hele seg... under bladene lå det mange nøtter som var så morsomt å plukke opp og putte oppi lomma til dressen :)
En meitemark gjemte seg under bladene også. Barna ville gjerne kjenne på og bruke sansene for å undersøke... Se! meitemarken kan bli så lang...
Etter at vi var ferdige med å utforske la vi meitemarken under bladene igjen, slik at barna lærer å vise omsorg og respekt for naturen.
Videre i skogen oppdaget barna en fuglekasse til i et tre. Den var rett ved uglekassen, slik at vi fikk sammenligne begge kassene. Inngangen til uglekassen var betydelig større. Den er sirkel-form. Barna har blitt gode på å gjenkjenne formen og stråler ut mestring på jakt etter den.
Repetisjoner på det vi har sett, opplevd og utført gjennom samtaler og bilder skaper en læringsprosess hos barna. For å ivareta barnas interesser og deres medvirkningen hengte vi bildet av en ugle med en uglekasse og blåmeisen med sin kasse ved siden av i en faktisk størrelse på en temaveggen inne på avdelingen.
Hva som skjer med et tre som faller ned og ligger på bakken over en lengre tid...
Det blir myk og smuldrer opp...
Sklia i hinderløypa i barnehagen er alltid gøyal å leke på.
Barna utforsker omgivelsene og utvikler forståelse for retning og avstand mellom ulike steder. Det å gå opp i skråningen og suse ned sklien kombinerer barna forskjellige erfaringer som bevegelse, fysisk aktivitet, kreativ tenking og matematiske erfaringer.
Hallo der oppe, jeg er nede... vi leker med begrepene...
Vi lekte i hinderløypa i skogen og brukte preposisjoner i leken. Jeg klarer ikke å holde rundt det tykke treet...
Gi meg en liten pipp...
Fant deg😀!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar