Etter at vi leste boka og ble kjent med eventyret laget vi kroppen til larven. Barna malte på sirklene som var klipt av gamle pappesker.
Mens vi leste boka, så limte vi konkreter på kroppen til larven.
Tanken bak dette var at fortellingen vil være lett tilgjengelig for barna.
Det var gøy å se å det fungerte. Barna viste interesse og var stolte å se larven på vegen, de gjenfortalte eventyret men de så på bilder.
For å inspirere barna til kreativiteten ble det vist forskjellige måter å fortelle eventyret på. Barna ble kjent med et nytt ord som skyggeteater.
Nysgjerrige rever ville finne ut hvordan dette fungerte:)
Når barna har blitt godt kjent med eventyret var de med på å fortelle det selv.
Flere barn hadde lyst til å prøve seg med å være med på skuespillet.
Rekvisitter ble laget av gjenbruksmaterialer. Smoothie korker har fått nytt liv som lille larven, stor larve ble laget av drikkeflasken, huset til larven- puppe laget av en brusflaske og sommerfuglen av en skotrekk og klesklype. Barna gjenkjente alle materialer og syntes det var veldig morsomt.
Dette kan vi dessverre finne ute i naturen. Naturkloke revebarna vet veldig godt at dette er skadelig for dyrene.
Det å stå foran andre å fortelle eventyret krever selvtillit hos barna. Barnas identitet bygges på en god selvfølelse og mestring.
Larven bygget seg et hus som heter puppe og sov der i over to uker.
Det var ikke larve lenger. Det kom en vakker eller vidunderlig som barna påpekte sommerfugl :)
Vi tok eventyret ut på tur. Barna var super kreative og fant fort alle rekvisitter de trengte ute i skogen. Når solen har stått opp og skinte i himmelen.
Krøpp det en liten larve ut av egget som lå på et blad.
Grankvister var to pærer og konglen var larven.
På onsdag spiste larven seg gjennom tre pærer og en nøtt:)
Larven fant søppel i naturen også. Det likte ikke larven og fikk vondt i magen i kvel.
Neste dag fant larven et blad og smakte på det. Mmm...det likte larven.
Revebarna viste stadig vekk sin kreativitet og brukte forskjellige metoder med å bygge huset til larven.
Her bygges, sages og gnages det gjennom veggen til huset. Gjennom fagområdet kommunikasjon, språk og tekst bruker barna språket som redskap for å delta i leken og skape relasjoner.
Så flyr det vidunderlig sommerfugler ut:)
På tur fant vi en stubbe der larvene til barkebile spiste på treet.
Her samarbeides om å lage film om lille larven Aldrimett.
Barna bruker sansene for å bli kjent med materialer man jobber med. Det gir fine muligheter for undring, refleksjon og språk stimulering.
Selvlaget tv-en vil være hengt opp på leke rommet, slik at barna får mulighet til å rulle filmen og fortelle eventyret til vennene sine:)
Så fantastisk opplegg hvor dere får inn så mange elementer og fagområder Bravo :)
SvarSlettTakk for en hyggelig tilbakemelding :)
Slett