søndag 9. desember 2018

Vannlek og vannglede!


 Milde november dager gir oss mye glede av vann og vannlek. Og det finnes ikke noe som er mer gøy enn vannlek. Det er et sosialt og lekende samlingspunkt som gir barna en rekke muligheter til utforske og utfolde seg. Vi kan plaske, trampe, hoppe, le og ha det gøy sammen med hverandre! Barna prøver ut og gjør erfaringer ved å være tilstede rundt de små og store dammene. Barna styrker sine sosiale relasjoner og blir i samspill mer kjent med vann sin egenskap.






For hva kan jeg egentlig gjøre med vann? Kan jeg fylle vann i spade, formene eller bøtta? Hvor mange spader må jeg ha for å fylle en form? Hva skjer når jeg blander sand og vann? Kan bruke de fylte bøttene til kaker, butikk og kaffe lek med hverandre?  Kan vi hjelpe og samarbeide å fylle opp bøttene? Hvor mange former og bøtter har vi fylt opp? Hva finner vi i vannet?  Hva flyter i vann? Kanskje vi kan dra på fisketur? Hmm.. vi tester ut kongler, blader, pinner, båt, former, og steiner? 




Vann i flytende form er svært fascinerende. Barna opplever at det skjer noen når vi leker med vannet. Det beveger og for forlytter seg i forskjellige retninger. Dammen blir gjerne mindre utover dagen, og plutselig er det ikke noe mer dam… Det gir utgangspunkt for undring. 




Hvordan kan jeg få vannet til å renne fra den ene dammen, til den andre dammen? Kan jeg lage vei mellom dammene? Hva skjer da? Må jeg gjør med for at vannet skal renne avgårde? Hmm. hva skjer når jeg skyver vannet med en spade, fra den dammen til den andre dammen? Renner det da? Kanskje jeg kan tømme den ene dammen?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar