Barna utforsker aktivt vannets egenskaper. De heller, serverer, fyller og tømmer ut. Hvis jeg heller det vannet jeg har over i din kopp, renner det over da? Her er det utallige saker å undersøke. Her kommer fagområdet antall, rom og form inn. Når vi heller vann fra en liten til en stor kopp, hva skjer da? Får alt vannet fra tekannen plass i koppen? Barna utforsker og leker seg med rom, størrelser og mengder.
Vil du ha litt te? Nå blir det helt fullt!
Hva skjer med ballen når jeg fyller bøtta med vann?
Vi tok med oss laminerte fisker og fiskestenger med borrelås ut, og dro på fisketur med båten. Og det var mange fisk i havet i dag! Ulike skapninger som lever i havet fant vi, som fisker, krabber, sjøstjerner og skjell.
Vi fikk fisk!
Vi snakket om hva det var på bildene, hva vi fisket. Etter at barna var på stranden og fisket krabber og sjøstjerner visste barna godt hvordan de så ut, og fortalte hva de så. Her kommer fagområdet språk, tekst og kommunikasjon inn. Gjennom benevning og å sette ord på det vi finner og opplever, bidrar dette til å stimulere språkutviklingen. Vi snakket om hvor og hvordan de forskjellige skapningene lever, spiser, bor og beveger seg.
Vi er på skattejakt! Ute i skogen hadde det gjemt seg bilder av ulike saker som bor i og ved havet. Barna lette engasjert og samlet sammen det de fant.
Barna hjalp hverandre og samarbeidet om å finne alle skattene.
Etter at vi hadde funnet alle skattene som var lagt ut, la dem utover denne stubben og så nærmere på hva det var. Vi setter ord på de forskjellige sakene, og barna bruker språket aktivt og forteller hva de har funnet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar