søndag 21. mars 2021

Vår og sanseopplevelser på Revegruppen

Denne perioden på Revegruppen jobber vi med kvalitetsdimensjonen som heter "Tilrettelegging for læring og utvikling". Denne dimensjonen definerer hvordan vi legger til rette for aktiviteter som gir barna flere lærings-og utviklingsmuligheter. Den sier også hvordan vi voksne skal legge til rette for aktiviteter/lek som engasjerer barna, blant annet gjennom fokus på ulike typer materiell/metoder og bruk av alle sanser. 

Nå har våren endelig kommet. Naturen har begynt å våkne til nytt liv. Vi blir mer bevisst på sansene våre. Vi hører fuglene kvitre, solen varme og kjenner på gleden når vi ser den første vårblomsten. Det skaper mye undring hvorfor og hvordan dette skjer. Med å stille åpne spørsmål til barna øker man kognitiv tenking og engasjement. Nysgjerrighet skaper og følger til utforskning og spennende refleksjoner i barnegruppen. 

Hassel har begynt å blomstre. Revene utforsket den myke blomsten med å se, lukte og kjenne på.

Vi fant et lunt sted i skogen. Det var deilig å nyte lunsj matpakken mens solen varmet godt på kroppen. 
 
Rett der vi satt å spiste fant vi de første blåveisene.

Det var lett å bevege seg i skogen og utforske den.

Når vi kom ut fra skogen fikk vi høre gjessene. De fløy i bokstav V og varslet at de er tilbake fra varmere strøk.
Fra første øyeblikket så det ganske håpløst ut når vi skulle på tur for å se etter vårtegn i følge ukeplanen. Alt var dekket av snø igjen. Men solen prøvde å titte gjennom skyene og ga oss et håp.

Så plutselig når vi hadde ekstra fokus på at vi vil finne vårtegn dukket det flere tegn etter hverandre.
Den som letter etter den finner :D.

Barna sanset isdråpene på trærne som smeltet opp.

Vi kunne høre lyden av vanndråper som dryppet fra trærne. De laget mange små prikker i snøen på bakken.
 
Vårtegn! Fregner på nesen:).

Vårtegn! Det er så varmt at vi lyst til å ta av vottene...

Fuglene er så ivrige til å synge. Ved bruk av digitale verktøy kan vi finne hvilken fugler synger i nærigheten.

Gruppeklem underveis. 

På vei tilbake til barnehagen fikk vi en super opplevelse. Endelig fikk vi se uglen som vi har hørt i vinter. I den situasjon fikk vi fremme tydelig læringsmål og knytte sammen informasjon fra tidligere kunnskap. Tidligere gjennom digitale verktøy har vi hørt på lyd og prøvde til å finne hvilken type uglen var det. 

Gjennom dimensjonen "Tilrettelegging for læring og utvikling" skal vi gi variasjon i metoder og materiell. Med å lage påskepynt aktiviteten ble til et forsøk. Vi laget trolldeig. 

Vi blandet det tørre mel og salt.

Revene fikk se, kjenne, lukte og smake...
Barna fikk erfare og lære gjennom opplevelsen at det tørre melet og saltet begynte å klumpe seg i kontakt med vann.

Slik at det ble en fin deig å jobbe med og forme.

For å holde fokus på oppgaven fikk barna noen nye materialer å jobbe med. Barna viste engasjement og sin kunstneriske evne.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar