mandag 19. desember 2022

Mattelek i naturen. Bjørnegruppen

Det å se, ta på, utforske og studere er med på å skape en matematisk forståelse hos barna. Gjennom å være med på ting og aktiviteter og oppleve det i naturen vil barna få mulighet å sanse opplevelsene. Det å erfare det gjennom leken vil gjøre matematikken gøy.


Vi opplevde en fargerik høst lenge i år. Det ga barna mulighet og inspirasjon til å lage morsomme fargepaletter, former, mønster og bilder av det vi kan finne i naturen på tur. 

Sekstenprikket marihøne. I Norge finnes det rund 50 forskjellige arter marihøner. Med å telle prikkene får vi mulighet til å finne ut hvilken art marihønen hører til. Antall prikker har ingenting med alderen å gjøre, det er bare en fin myte:).  
Vi opplevde også at småkryp fortsatt ikke var i dvale langt ut i november. Det ga oss muligheter til å utforske, studere og reflektere over hva som gjør slik gang i naturen. 
Smaragdedderkopp har fått navnet på grunn av den vakre fargen den har. Den fant vi rett ved hinderløypa til barnehagen.

På tur til grønnsakshagen undersøkte vi nærmere hvorfor Øverlandselva har gått ut av sin bredde. Beverne hadde laget seg et hus i elven. Det var helt fantastisk å se de gnage merker på trærne. Vi fikk se hva beverne brukte de trær og kvister til. Så fikk vi en forståelse med matematikk i grunn på hva som gjorde at elven rant over.

På tur til pilegrimsleden møtte vi på noen naturfenomener. Etter en enorm mengde med nedbør var alle stiene oversvømt, og på noen stigninger rant det bekker av vann.  

Neste gang når vi gikk der møtte vi på nye naturfenomener. Alt vannet ble til is.
Vannet i bakken hadde fryst til is slik at det dannet is-skulpturer.

Et stort isflak skapte mye spenning med alle partikler som var fryst inn.

Vi laget en kalender for å gjøre oss mer bevisst på årstider, måneder, ukedager, datoer og vær.

Man kan telte kanter for å finne ut hvilken form det er.

Barna laget former og erfarte at de brukte like mange pinner som det var kanter på formene.

Det er å være en del av felleskapet er å kunne samarbeide. Vi hadde et klatretau med oss på tur og med samarbeid i fokus klarte vi å lage de forskjellige former som trekant, stjerne og videre. Vi erfarte også at en sirkelform hadde ingen ende, vi kunne løpe rundt og rundt uten å nå den.

På vei til pilegrimsleden finner barna stadig vekk steiner i en hjerteform sånn at vi begynte å kalle stien for en kjærlighetssti:) 

Der fant vi også steiner som heter "rombeporfyr". Rombeporfyr var lavaer som strømmet utover for nær 300 millioner år siden. Og den finnes bare fem steder i verden som Oslofeltet, Sverige, Russland, Øst- Afrika og Antarktis.

Vi tok med oss plakater og hver sin "skattekiste"- eggekatong og fortet oss på jakt etter mose og lav bingo. 


Når vi var tilbake i barnehagen fant vi frem forstørrelsesglass og brukte det for å studerte det vi fant på tur. 

"Etasjemose" hadde flere etasjer med kvister, som var godt forklarende for navnet den hadde. Eller "elghornslav" kunne vi se likheter til et horn. 
Gjennom aktiviteten lærte vi at det vi fant på tur hører til de tre største rikene i verden. Mose hører til planteriket, lav hører til soppriket og den tredje rike som vi menneskene hører til er dyreriket.

På tur gjorde vi erfaringer med å sortere gjenstander etter tyngde og fikk erfaringer med begrepet  kilogram. Vi laget en veiestasjon med en balansevekt. Vi fant noen kongler som var større en en stein men veide mindre likevel. Vi hadde 1 kilos melpose med oss. Vi forsøkte å finne en stein eller noe annet i naturen som veide like mye, men det var ikke så lett. Etter hvert fikk Bjørnene lyst til å utforske fysiske lover og prøve å få melposen til å fly...  
 


Vi eksperimenterte videre og laget en balansevekt med et tau som vi hengte over en gren. Vi startet med å veie med det vi fant rundt oss i naturen og avsluttet med oss selv.



Barna utforsker og bruker matematikk når de klatrer i trærne og beveger seg i ulendt terreng... 

I hinderløype erfarer barna matematisk forståelse med å holde balansen og ta et riktig skritt eller vente på hverandre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar