Rammeplanen for barnehagen sier: "Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek , vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til å gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene eller sammen med andre".
Naturen går sin gang og vi følger med den. Det var ikke så lenge siden vi øvde på å holde balansen i akebakken og lekte med snø. Regnværet og snøen som smelter og danner sølepyttene gir oss nye og spennende muligheter til undring, utforskning og nye oppdagelser gjennom leken.
Vann er gøy og spennende! Barna utforsker...
Vi laget en vannbane med kasser og rør.
Hva som skjer hvis vi heller vann i et rør ?... Det renner ut i det andre ende!
Leken skapte interesse og samlet flere barn om det.
Kan vi bygge en enda lengre bane...
Snøen har blitt borte i skråningen i skogen. Det var mye glede blant barna med å prøve en sklie som er tre ganger lengre enn på avdelingen inne. Veien opp var ikke den letteste, men gleden var stor med å kjenne at det kiler i magen på vei nedover igjen :) ...
Barna øver på å holde balanse og styrker sine grovmotoriske ferdigheter i et ulendt terreng. De finner frem sine fremgangsmåter, slik at de øver på selvstendighet og evner til å finne en løsning på utfordringene.
Barna oppdager lekeapparatene i hinderløypa etter at våren har kommet. Det er spennende å prøve det sammen og bli kjent med uteområdet vårt.
Solen begynte å varme godt og isen i sandkassen forsvinner sakte. Barna får nye sanseopplevelser med å leke med sand og lage sølekaker.
Se, et sneglehus!...
Det har ligget under snøen hele vinteren...
Eventyret om "Skinnvotten" hadde vi som et tema i en måneds tid, slik at barna var godt kjent med den. Denne gangen tok vi eventyret ut og fortalte det ute i skogen der alle dyrene bor. Etterpå var det barna som lekte eventyret med å bruke konkreter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar