fredag 14. juni 2024

Kjøkkenhagen. Ekorngruppen

Allerede i februar startet vi med forberedelser til kjøkkenhage-sesongen. Vi hentet en sekk med jord, så-potter og tomatfrø. Nysgjerrigheten blant barna samlet de rundt aktiviteten. Etter at vi var vant med å se og kjenne den hvite snøen var det veldig undrende å kjenne på en myk, varm og svart jord. Barna brukte god tid til å sanse jorda og kommenterte at vi ble skitne på hendene våre. Etterpå undersøkte vi frøene før vi puttet de ned i jorda.
Gjennom å delta i prosessen tilegner barna seg gode holdninger, kunnskap og forhåpentligvis interesse. Årstema "Bærekraftig fremtid" er veldig relevant med tanke på at vi lærer å dyrke mat selv, slik at vi er med på å spare miljøet.  
Rammeplanen til barnehager sier: "Gjennom arbeidet med fagområdet "kropp, bevegelse, mat og helse" skal barnehagen bidra at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

Barna viste stor interesse for å så frø og glede og nysgjerrighet når vekstene begynte å spire.
Vi luktet på bladene som duftet tomatfrukt.

For at plantene skal klare seg når vi er borte fra barnehagen plantet vi dem over til selvlagede selvvanningspotter. I år sådde vi tomatene to ganger. Av en eller annen grunn hadde de ikke lyst til å vokse den første gangen.



Selvvanningspotter laget vi av brusflasker, kaffefilter og en bomullstråd. 

Tidlig vår og mye sol varmet jorda godt slik at vi kunne starte med arbeidet i kjøkkenhagen vår. De yngste barna i barnehagen, samt ekorn og haregruppene har sin egen kjøkkenhage som er tre pallekarmer i barnehagen. Mens store barns avdelinger dyrker grønnsakene i en kjøkkenhage på 100 kvm. som barnehagen leier fra Øverland Andelslandbruk. 
Vi fylte på mer jord og kukompost i grønnsakskassene for å gjøre levevilkårene til plantene best mulig. Vi håper på at vi får glede av å høste mange gode grønnsaker til høsten:).
 
Da var det klart til å frakte tomatplantene til grønnsakskassene.


 
Barna vannet selve plantene og jorda de skal vokse i. 

Under plantingen ser vi hele planten, også den delen som er nede i bakken.


Vi plantet mega gresskar. Det vil være supergøy om det vokser et KJEMPEGRESSKAR i hagen!
Barna viser stor glede, undring og de får mye stimuli med å delta i et hageprosjekt. Her er det en ekte sansebuffe. Vi ser, lukter og kjenner og smaker på.  

Vi sådde agurkfrø. Vi tittet på frøene... og så med hjelp av et pinsettgrep plukket barna opp frøene og la de ned i jorda...
Kjøkkenhagen er også en fin læringsarena, her jobber vi tverrfaglig med alle fagområdene. Barna får oppleve matematikk i praksis gjennom antall, størrelse og form til frøene/grønnsaker, om de vokser over eller under jorda. 

Frøene til klatrebønnene var enda større en agurkfrø...

Grønnsakshagen er det perfekte stedet, hvor barna skal få kunnskap og innsikt i hvordan frø blir til grønnsaker og hva plantene trenger for å vokse. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar