onsdag 12. februar 2025

Antall, rom og form med gelekuler på revegaupegruppa

På tirsdagene har revegaupegruppa innedag, og har da mulighet til å gjennomføre aktiviteter som ikke like lett lar seg gjennomføre ute. Denne perioden har vi tema om verdensrommet, og har begynt å lese bøker og se på småfilmer om "Paxi", som er et romvesen som lærer oss om alt han har lært om universet. 

Denne tirsdagen hadde jeg med noen gelekuler hjemmefra. De var originalt veldig små, men har vokst når de har ligget i vann. De har en spennende taktil kvalitet, og er både spretne, myke og glatte. Barn lærer gjennom å bruke sansene sine, og i denne aktiviteten latet vi som om gelekulene var planeter ute i universet, som vi måtte sortere etter farge.

Rammeplan for barnehager sier blant annet (s. 54):

    "Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna:

  • leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på  
  • undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former og sorterer dem på forskjellige måter. " 


De er spretne og glatte, og ikke så lette å få tak på! Mange spratt ned på gulvet=)

Oppi bolla lå det også en overraskelse: En rom-krokodille! HJELP!

Vi satt fram glass, og barna måtte selv klassifisere kulene etter farge. De blå og grønne var ikke lette å skille fra hverandre.

Hvor skal de rosa? Eller er de lilla? Eller en av hver? Det er lettest når vi tar en kule av gangen og ser nøye på kula opp mot lyset.

Når gelekulene lå ved siden av hverandre, flytende i vann, minnet de oss om mønsteret til en bikube! Hvorfor ser den slik ut montro?

Når vi hadde flere kuler, og mindre vann ble det en annen effekt. Da var det gøy å se hvordan fargene blandet seg i hverandre når man ser gjennom de halvveis gjennomsiktige kulene. 


Litt vanskelig å se her, men når vi holdt kulene mellom fingrene kunne vi se gjennom dem, og da ble alt vi så opp-ned! GØY!

Noen ble spesielt fascinert av de gjennomsiktige kulene. Man ser dem liksom ikke, men så ser man dem likevel! Her la også noen merke til de hvite firkantene som speilet seg i kulene. Hva kan de firkantene være mon tro?

"Nesten som en stor vanndråpe"!

Etter hvert tok vi fram skjeer for å lage en motorisk utfordring: klarer dere fange 1 kule med skjeen og sortere i riktig glass=)?

Til slutt kunne vi ta med resultatet av sorteringen ut til sol-vinduet. Der så vi hvordan sola skinte gjennom glassene og lagde fine fargespill i vinduskarmen. Vi tenkte på regnbuen, og sammenlignet vår "gelekuleregnbue" med den ekte regnbuen. Sort og hvit fantes ikke i den ekte. Så kan de egentlig kalles farger da?




Revegaupene koste seg virkelig med denne aktiviteten, og gjennom formiddagen fikk alle sammen prøvd. Vi har gjort oss mange erfaringer med antall, rom, form og farge, gjennom klassifisering og sansemotoriske opplevelser. Ekstra gøy var det at vi kunne bruke fantasien og knyttet det til universet og alle planetene som finnes der ute. Verdensrommet fascinerer, og det skal vi jobbe videre med ut måneden=)

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar