tirsdag 25. februar 2020

Oppdagelsestur. Gauper

Rett ved stien til "Gaupeplassen" tar en annen sti til høyre i skogen. Mange ganger har vi undret oss over hvor den går. Denne gangen tok vi en spontan avgjørelse og sammen med barna bestemte vi oss for å undersøke det. Fulle av spenning dro vi av veien. Det tok ikke så lang tid før vi oppdaget dyrespor i snøen.


Visst var det flere dyr som gikk samme stien som oss. Harespor.

Mens vi undret oss over hvor det har blitt av harepusen og hva gjør han nå...ropte et av barna høyt RÅDYRSPOR! Kanskje det var et av de rådyrene som vi så på tur til "eventyrstien"...?

Ekornspor.

Skogen er en fin fysisk aktivitetsarena som fremmer mestring, bevegelsesglede og motorisk utvikling. Frihet og harmoniske omgivelser fremmer barnas psykiske helse. Et veltet tre var et naturlig klatrestativ som inspirerte flere og flere barn til en rollelek.
Gaupene sprudlet av glede "dette er en lekeplass" kommenterte noen av barna. 





Et grantre hadde masse kvae på stammen. Kvae av gran, som har tørket og blitt hvit og fast, kalles godkvae. Denne kan tygges som tyggegummi. Noen av Gaupene og voksne testet det. Det smuldret opp i munnen og så skulle det samle seg til en "tyggis", men vi fikk det ikke til. Så undret vi oss over hva som er grunnen til at kvae tapper så mye. Med hjelp av digitale verktøy fant vi ut at kvae hjelper grana i kampen mot insekter og sykdom. En av verstingene er barkbiller. Trær som klarer å mobilisere raskt og store mengder kvae unngår å bli drept av barkbiller. De koordinerer angrepene ved hjelp av feromoner- kjemiske duftstoffer som de lager for å lokke flere biller. 

Hasseltre har begynt å blomstre midt i februar.

Til vår store overraskelse fulgte stien oss til Steinsskogen gravlund og deretter til den digre kirkeklokken. 

Etterpå tok vi en sti til skogen igjen og fant rådyrbæsj.  


Vi fant også et sted hvor rådyrene hadde ligget.

Vi ble møtt av et trist syn. Midt på stien lå en dø fugl. Etter å ha undersøkt nærmere fant vi ut at det var en grønnsisik. Vi lurte på hva som hadde skjedd og hvorfor fuglen døde. Gjennom samtaler kom barna frem til flere forslag. Et av de var at fuglen døde fordi han var gammel. 
 Barnas opplevelse, tankene og filosofisk refleksjon om livets gang trakk inn fagområdet som: "Etikk, religion og filosofi".

Vi har hatt besøk av grønnsisik ved fuglematere i barnehagen. Det har vi lagt merke at fuglene er litt tamme, det er ikke helt vanlig at man kan komme så pass nære de...

Vi tenkte det er fint å lage en begravelse til den lille fuglen. En barkebit ble til en kiste og grønnsisik fikk en pute (kongle) og en dyne (et blad) på.

 
Gaupene gravde et hull i bakken.

Så ble fuglen lagt ned og fikk et blad på som lokk på kisten.

Så laget vi en fin begravelse til grønnsisik. Vi sa noe fint og takket for gleden og de fine sanger. Barna viste gode holdninger og respekt for naturens mangfold.
Fagområde: "Natur, miljø og teknologi".

I skogen kan man klatre i trærne på forskjellige måter.

Etter at vi beveget oss i ulendt terreng og gått i en skogens labyrint kom vi rett ved hinderløypa i barnehagen. Barna syntes det var overaskende og kult. Stolte akte vi ned over en siste skråningen og så vips så var vi fremme:).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar