mandag 17. februar 2020

Forsøk med vann, snø og is. Gauper

Gjennom flere turer og aktiviteter har vi forsket på is, snø og vann. Vi har undret oss over hva som skjer, hvordan og hvorfor. For å finne et svar brukte vi forskjellige metoder. Gjennom visuelle oppdagelser som er viktig for barnas forståelse prøvde vi å finne en faglig begrunnelse. For å ta barnas mening på alvor lot vi barna bruke fantasien sin for å finne en forklaring. Sammen med barna satt vi ord på det vi ser, kjenner og føler.

På tur i vårt nærområde fant vi en "skøytebane". Bakken var dekket av tynn og gjennomsiktig is. Det skapte undring blant barna når vi så hver eneste liten stein men ikke kunne ta på den. 

 
  Isen var så klar at det ikke syntes at frøene var fryst fast, før vi undersøkte det nærmere.

Med hjelp av snø, vann og is fikk vi innsyn i hvordan en mus lager gangene. Barna sammenlignet den med huset til meitemarken.
Fagområdet: "Natur, miljø og teknologi".

Snø! 

Det var morsomt å se på skyene og finne forskjellige tegninger i de. Mens vi lå på ryggen fikk vi bekreftelse at isen er veldig kald til og med gjennom dressen.

 
Rett utenfor Gaupenes inngang oppdaget vi naturvitenskapelige fenomener et kunstverk som ble laget av vann og frost. 

I dagsplanen hadde vi eksperimentering med snø denne dagen, men utenfor vinduet var det helt bar bakke. Det er så gøy med engasjerte foreldre som tok med litt snø til barnehagen, slik at vi fikk fullføre våre planer. 

Målet vårt var å visuelt gjøre en prosess på hvordan snøen blir til damp. Vi fikk se og høre hva som skjer når snøen møter en varm overflate. Det var morsomt å se snøen smelte fort. Så begynte det å boble med å lage frese lyd og til slutt fikk vi se en sky med en synlig damp. Det skapte refleksjoner i barnegruppen.  


 
Det er alltid mye mer spennende når man kan forske, bruke sansene sine og å prøve seg frem selv.

 

På tur til "Gaupeplassen" hadde vi med oss såpebobler. Planen var å se hvordan kald luft/ minusgrader påvirker såpeboblene. 

 
 Vi vet at vannet fryser ved null grader, med det stemmer faktisk ikke alltid. Noen ganger kan en dråpe med rent vann være opp i luften i -40 grader uten å fryse. Men så snart vannet kommer i kontakt med noe hardt fryser det til is. Slike fenomen kan vi møte i trafikken av og til. Det kalles også underkjølt regn. 
For at såpebobler skulle fryse måtte vi lande de på bakken. Men vi fikk erfare at siden snøen var veldig skarp sprakk boblene med en gang de kom ned på bakken. Vi hadde ikke lyst til å gi opp, derfor vi bestemte oss for å finne en glattere overflate på "Gaupeplassen".  

Mens vi pakket hadde vi tid til å forske på en annen måte.

  

Gjennom flere forsøk fikk barna til at såpeboblene landet på en benkoverflate. Vi tror at det ikke var kaldt nok i luften, slik at såpeboblene ikke hadde lyst til å fryse.  Det var en tålmodighetsprøve og barna fikk styrke sin sosial kompetanse med å dele og vente på tur. 

  
Noen av barna oppdaget at såpe har spesielle egenskaper. Det var litt magisk når man kunne trå en pinne gjennom såpevann.

 
På tur til "Eventyrskogen" plukket vi naturskatter. Oppfinnelsen og fantasien til barna har ingen grenser, en pinne med mose på ble plutselig til en ballerina...

Det vi plukket i naturen brukte vi til å pynte isklossene. 

 


 
Vi fikk erfare at med hjelp av teknologien fikk vi lage is mens det var et påskevær ute.

 
Etter noen dager var vannet i koppene godt fryst. Barna var veldig spente og det var gøy å se hva det ble til. Både barn og voksne var ganske engasjerte og kjente godt på mestringsfølelsen når fikk isen ut av koppen.

  

Hver kloss var unik og det så ut som et kunstverk.
Fagområdet: "Kunst, kultur og kreativitet".

 

Med å bygge en lykt fikk Gaupene erfare en matematisk sammenheng for at konstruksjonen ikke skal rase sammen. 

 

 Mye spenning i gruppen når vi tenner på lyset.

Gaupene var stolte og gledet seg til å vise lykten til foreldre.

Vi var så ivrige at vi laget en lykt til av snøballer :).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar