De to siste ukene har vi hatt fokus på mattelek på haregruppen. Små barn erfarer med kroppen. Mattelek for små barn er å oppleve det fysiske rom i forhold til seg selv. For at et barn skal kunne vite om det får plass oppi lekekassen eller i lekebilen, prøver det seg frem og ser om det får plass.
Vi har utforsket sammen med barna hvordan vi skal komme oss opp en bakke i ulendt terreng og ned sklien. Vi har utforsket skliehuset og røret bak der. Får jeg plass inne i røret? hvordan kommer jeg til andre siden? Vi er med for å støtte og hjelpe slik at barna skal oppleve mestring.
Vi har hatt lek med vann og sand i forhold til å måle mengde. Hva skjer hvis jeg heller sand fra en stor bøtte over i en liten bøtte? eller omvendt? Hva skjer hvis jeg snur en bøtte med vann på hodet?
Dette er noen av spørsmålene vi har undret oss over sammen med barna. Samtidig setter vi ord på det vi gjør og opplever sammen.
I sandkassen har vi lekt med rør.Vi testet ut hvilke biler som fikk plass i røret. Noen var for store og noen var passe. Etterpå prøvde vi og putte baller inn i røret og de var akkurat passe.
Her utforsker vi hvordan vi skal komme oss opp en bakke i ulendt terreng. Vi kan krabbe eller gå opp ved å holde oss i sklia. Når vi endelig kommer på toppen kan vi skli ned i full fart, da kan det være trygt med en voksen hånd å holde i.
Sølepyttene har vi også kost oss med. Her øses det vann i bøtter og helles ut igjen. Barna får erfaring med hvor mye vann det er plass til i bøtten og hva som skjer når vi heller ut. Barna samarbeider med å fylle bøtten med vann. Når den er full, helles det ut og de starter på nytt.
I sandkassen har vi lekt med bøtter i ulike former og størrelser. Vi fyller med sand og former sandkaker. River ned og lager nye.
Inne på badet har vi hatt vannlek. Barna fyller opp kopper og kar med vann og heller ut eller over i de forskjellige koppene. De måler hvor mye vann det er plass til hvis de heller fra en liten kopp til en stor eller hvor mye vann som kan helles fra tekannen og over i skålen. Vi testet også ut hva som flyter og synker.
Vi har introdusert leken gjemsel. Først har vi lekt bjørnen sover hvor vi gjemmer ansiktet. Deretter har vi prøvd om vi kan gjemme hele oss bak trærne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar