Vi har begynt å jobbe med eventyret om Askeladden og de gode hjelperne.
Det er et evenytr med mange roller og morsomt innhold, som fenger barna.
Det er lett å finne roller til alle når det skal dramatiseres, og mange muligheter for forming.
Vi startet med å fortelle eventyret. Det var noe kjent for de fleste.
Neste gang var det barna som etter tur fortalte ting de husket fra eventyret.
De hjalp hverandre med å huske, og alle husket noe.
Så dramatiserte vi eventyrer. Barna valgte roller, jeg fortalte, og barna sa eller repiterte replikker.
Det neste vi gjorde var å malte en scene fra historien.
Det ble flotte malerier. Neste steg var at barna selv skulle lage tekst til bildene.
Da dere foreldre ikke kan komme opp å se, så legger jeg ut alle bildene her.
Etter dette har vi dramatisert eventyret med oss selv i rollene flere ganger.
Barna lærer historien og replikkene og de hjelper hverandre når noen står fast.
Det er et langt eventyr, men barna husker veldig mye.Det er samlende og alle er med og kan det samme. Vi håper dette også inspirerer til rollelek.
Jeg fikk ikke tatt bilder mens vi dramatiserte.
Så var det tegneoppgave.
Vi skal lage skyggeteater og lager konturene slik at de synes på skyggen.
Vi må klippe ut, slik at vi får med detaljer som stort øre, øltapp, skippenslodder,
capsen til Askeladden, kronene til konger og prinsesser osv.
Så skal alt klippes ut og det skal limes på en pinne.
Da starter eventyret om "Askeladden og de gode hjelperne"
Vi kan det godt nå og alle er med
Vi avsluttet uken med å se filmen av Ivo Caprino.
Og når den var ferdig, så vi også PuddingTV sin versjon,
som barna synes er veldig morsom.
så får barna erfare mange av barnehagens fagområder.
Vi har språk, formidling, damatisering, forming,
(som maling, farger, klipping, skyggelek)
samarbeid, kultur og musikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar