onsdag 16. januar 2019

Revegruppen eksperimenterer med vann, snø og is

Vinteren er en fantastisk årstid som gir oss mulighet til oppleve spennende naturfenomener, når regn bli det til snø og vann til is. Denne uken har vi forsket med vann, snø og is. Som grunnlag for dette prosjektet jobbet vi gjennom fagområder som "Natur, miljø og teknologi" og "Antall, rom og form". I forhold til rammeplanen med å bruke fagområdet "Natur, miljø og teknologi" skal barnehagen legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve, utforske og eksperimentere med naturfenomener og fysiske lover. Gjennom "Antall, rom og form" skal man bruke naturmaterialer for å inspirere barna til matematisk tenking. Dette fagområdet handler også om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelpe barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet.

På tur til revestien plukket barna naturskatter som vi skulle bruke til å lage islykter.
 
Revene samarbeidet godt med å bære kongler og mose vi har pukket.
 
Her var det mange fine grankvister som ivrige rever hadde lyst til å fylle opp bøttene med.
Disse bøttene hentet barna fra kjøkkenet til leielokaler på vei fra grønnsakshagen i sommer. De var supre til å bruke til å lage islykter i. 
 


Revene visste det, at for å lage is trenger man vann.  

Barna fikk erfare, at for å få denne gule bøtten til å synke, må vi ha noe tungt oppi.

Etter flere døgn kunne vi endelig se resultatet :)


Barna fraktet lyktene til porten.


Vi bestemte å sette islyktene ved porten, slik at alle som kommer til barnehagen kunne se det. 

På innedagen på fredag hadde vi et forsøk med snø og is. Det var skikkelig jubel i gruppen når barna hørte, at de trengte BARE jakke, sko, lue og votter når vi skal ut for å hente snø :)! De ville gjerne vise for de andre gruppene, at de ikke hadde på vinterdress, vi var nok litt rampete :D.
 
Revebarna samarbeidet godt, sånn at en bøtte med snø ble full på en to tre.  

Til dette prosjektet måtte vi ha is også.


Vi observerte hva skjer med isen, når vi heller salt på. Det var veldig gøy, når isen begynte å "snakke", det begynte å knirke i isen. Etter en kort tid kunne vi se, at det smelter i isen og det kommer mer og mer vann på fatet (salt senker vannets frysepunkt ved å gjøre det vanskelig for molekylene i vannet å få kontakt og danne iskrystaller).  



En bolle med snø satt vi på kjøkkenbenken, slik at vi kunne se hvor lang tid tar det å smelte den i romtemperatur. Det tok hele dagen.


 
For å forsterke opplevelsen og gjøre tydelig i praksis hva sol og varmluft kan gjøre med snø, tok vi i bruk hårføner. 

Rever fikk en sanseopplevelse med å se og føle hvordan varmluft og den kalle snøen danner vann.  


Vi brukte gjennomsiktige kasser, slik at det var mulig og følge hele prosessen.

Det tok ikke lang tid til snøen ble til vann.

For å forske mer, brukte vi kaffefilter og filtrerte det vannet. 

Når vi åpnet filtret ble vi ganske overrasket og barna kommenterte, at snøen var skitten.  

Vi sammenlignet et rent filter med det filtret som vi brukte til å filtrere snøvannet.
   
Vi var nysgjerrige hva vi kan finne i snøen... Med å bruke digitalverktøy tok vi et bilde og forstørret det flere ganger. Revebarna ble mer bevist, at snø er ganske skitten selv om den ser rent ut. Etter at vi har hatt det forsøket minner de hverandre om, at det er ikke lurt å spise snø :).   
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar