onsdag 18. desember 2019

Mattelek i naturen. Gauper

Mattelek i naturen var en av temaene i årsplanen til barnehagen i november. Vi møter mye matematikk i alle situasjoner i hverdagen. Fra barna er små erfarer de matematikk gjennom å måle rommet i forholdt til kroppen sin med å krabbe, klatre, spise og videre. Jo større barna blir jo mer de utforsker. Slik at de blir kjent med nye matematiske begreper. På gruppen hadde vi mye fokus på lek med former, tall og vi øvde på gradbøying. Barna laget tallsymboler og for å gjøre lett tilgjengelig og synlig for barna hengte vi de og tallkortene på veggen på lekerommet. Målet vårt var at barna vil få begynnende forståelse for matematiske sammenhenger. Det å kunne oppleve glede, erfare, utforske og leke med former og mønster.
For å bli bedre kjent med former starter vi med konstruksjonsleker. Vi satte ord på formene til klossene.

Gjennom planlegging av hva som skal bygges stimulerer barna problemløsning og tankemessige utvikling.

Etter at barna bygget hver for seg begynte de å samarbeide om et byggverk. 

Gaupene malte forskjellige former og laget avtrykk med de.

 Etter at vi hadde lagt et grunnlag og ble kjent med navnene til forskjellige former gikk vi på jakt etter former i naturen. Allerede på parkeringsplassen til barnehagen oppdaget barna sirkel form på hjulene til bilen.
  
Engasjerte Gaupebarn storkoste seg med oppgaven.

Sirkel.


Se sirkel!
Blomsten til storborre planten. 

Sylinder form :). 

Det var imponerende at barna fant så mange former i naturen eller laget de selv.


Naturvaktene Gauper fant søppel som hadde en rektangel form.

På et veiskilt kunne vi se flere former.

Vi satt og tok en hvilepause på en stor sylinder form tømmerstokk.



Se en firkant!


Barna oppdaget et rektangel. Det ble bygget i 1814 det har vært et drikkekar til hestene langs Ankerveien. 

Hestebæsj! Den hadde en rund form :).

Gaupene så formene overalt av ulike materiell.


For å bygge Ankerveien ble det brukt firkantede steiner.

For å komme seg opp må barna beregne hvor man setter foten eller hvor store skritt man kan ta.


På vei tilbake fant vi en fuglekasse som var ødelagt. Det var en uglekasse. Vi tok den til barnehagen for å reparere, slik at vi kan henge den i et tre igjen.

Kassen var ganske stor og tung, så barna byttet på med å bære den.


Et ettall.
På jakt etter tall i naturen hadde vi med oss tallkort.



Med åpent blikk på omgivelsene, kreativitet og fantasi trekker barna inn fagområder som "Antall, rom og form". 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar