mandag 20. januar 2020

Fugler. Gaupegruppen

I september hadde Gaupene et oppdrag fra Naturvakten Ugla med å plukke rognebær i skogen. Vi tok bærene til barnehagen og la de i fryseren. Vi skulle bruke de til å lage fuglemat til tema om fugler i vinter. Målet vårt var å følge en rød tråd og vise barna at det vi jobber med kan gi en mening i ettertid slik at barna får eierskap til det. Barna får mulighet til erfare forskjellige måter og oppleve sammenhenger mellom prosjektene vi jobber med gjennom flere årstider. Barna får oppleve mestring og verdifull betydning med å bruke naturen for å ta være på naturens mangfold. 
Rammeplanen for barnehagen sier: "Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen".
I januar har vi tema om fugler. For å ta være på fuglene hadde vi et prosjekt med å lage fuglemat.

Når vi tok rognebær ut av fryseren fikk vi en fin overraskelse, bærene så like fine ut. 

Siden det er pilfink som bor i fuglekassen vår bestemte vi oss til å lage favoritt mat til fuglene som er havre. Noen av Gaupene tok gjerne smaksprøver.

Vi måtte bruke fett for å få en konsistens for å kunne forme havreboller. Barna kjente på fettet, de synes det var klissete. 

Det var morsomt å følge med hva som skjer med fettet når det ble varmet. 


Så blandet vi havre, rognebær og fett sammen.


Etter at fettet kjølte seg ned fikk barna å røre i blandingen.




Gaupene delte kvistene mellom seg og var veldig klare til å starte med havreboller.



For at det skulle bli lettere å forme måtte vi tilsette litt mel. Barna var stolte over resultatet og laget flere kvister med fuglemat.






Vi hengte noe av fuglematen på Gaupeplassen.




Til pilfinken hengte vi maten i en syrinbusk ved parkeringen ved barnehagen. 



Det er mye lettere å lære navnene på fuglene, hvis man gjør det på en leken måte. Vi laget en postmannlek med bildene av standfugler.

På tur til Arboretet laget vi poststasjoner til forskjellige fuglearter.

               Hver gang barna skulle hente et kort repeterte vi på navn og kjennetegn til standfuglene.                                 Med dette trakk vi fagområdet som "Kommunikasjon, språk og tekst".
                                       Gaupene måtte finne riktig stasjon for å levere posten.

Gaupene imponerte med hvordan de mestret oppgaven. På en fin leken måte lærer barna å parkoble bildene, navn på fuglene og styrker hukommelsen. Vi trekker inn fagområdet som "Natur, miljø og teknologi".


Barna visste mye glede og med å kjenne på mestring, de var superraske til å finne riktig fugler og kom raskt tilbake for å få et nytt kort.


Gaupene kommuniserte godt sammen og ga gode tips til hverandre om hvor de forskjellige poster ligger.


             
            Det er fint når en venn kan hjelpe til med å finne denne fuglen som har gjemt seg så godt:).




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar