Vinteren er en fantastisk årstid som bringer unike muligheter til å oppleve og utforske naturfenomener. Bygging med snø og is gir inspirasjon til lek og læring med et fint utgangspunkt for utforskning. For å skape nysgjerrighet og undring forsket vi på is, snø, vann og varme. Gjennom sansing og visuelle oppdagelser som er viktig for barnas forståelse fikk vi trekke det videre til refleksjon og ideer om hva som skjer, hvordan og hvorfor. Sammen med barna satt vi ord på det vi ser, kjenner og føler.
Rammeplan for barnehagen sier at med å bruke fagområdet "Natur, miljø og teknologi" skal barnehagen legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve, utforske og eksperimentere med naturfenomener og fysiske lover.
Sammen med barna hadde vi en spennende plan med å prøve og lage lykter. På tur i arboretet plukket vi naturskatter som vi skulle bruke til pynt.
Men et hovedfokus på månedens dimensjon "Ta barnets perspektiv" (TETT PÅ prosjektet) ledet barna aktiviteten med sine kunstneriske innspill og ideer, med tanke på å styrke barnas selvstendighet.De voksne har hjulpet til med å hente vann.
For å få flasken til å synke måtte vi finne noe tungt. Barna fikk erfare hva som flyter og hva som synker.
Når vi skulle fylle opp kassen kom barna på en spennende ide med å blande snø og vann. Konditorfarge var godt synlig på snøen, men det forandret seg i kontakt med vann...
Vi fikk oppleve at når det ble mildere vær og kom regn i stedet for snø var det fortsatt vann i bøttene. Men når kulden kom tilbake var det på tide å sjekke hvordan det går med lyktene våre.
Det var mye glede og spenning... men det var ikke så lett å få bøttene løs. Vi tok de i garderoben og etter liten stund slapp bøttene isen.
For å gjøre det koselig satt vi lyktene ved porten til barnehagen.
Spennende å sanse overgangen mellom væske og fast stoff.
Store isblokker kan man bruke som formingsmateriale. Revene erfarte at det var ganske lett å sage gjennom isen.
Isen er gjennomsiktig slik at det ble til en TV. Det inspirerte til barne TV leken.
Kake bord.
På tur fant barna en liten sølepytt. Vi undret oss over hvorfor den ikke var fryst mens andre dammer var dekket av is...
Vakre naturfenomener...
Prosjektet å lage en "iskrone" startet med at vi knøt mange tråder på en kvist i en sirkel form. Revene kjente på trådene at de var myke.
Men så dyppet vi trådene i vann slik at de ble gjennomvåte...
Vi dusjet de med en sprayflaske... bare etter noen få minutter ble trådene helt stive og dekket av tynt lag med is...
Etter hvert begynte det å dannes istapper.
Når gradestokken nærmet seg -10 grader var det spennende å prøve å blåse såpebobler. Vi så en tendens til at boblene begynne å danne is, men dessverre fikk ikke til riktig iskuler...de sprakk for fort...
Men vi hadde det gøy allikevel:)
Sånn så ut såpeboblene ut etter at de sprakk opp...
Under måltidet i lavvoen forsket vi på hva som skjer når man heller vann på en varm ovn. Visuell opplevelse gjør det lettere å forstå hvordan skyene blir dannet med hjelp av damp.
Når vi fikk så fine lykter første gangen var det interessant å prøve andre metoder også. Denne gangen fylte vi ballongene med vann.
Revene fylte hver sin ballong.
Vi måtte være kjempeforsiktige for at de ikke sprekker..
Neste dagen fortet vi oss til revestien for å sjekke ballongene. Det var spennende!
Barna kjente på ballongene. Det som var mykt og flytende i går har fått en fast form over natten.
Barna delte opplevelsen med hverandre.
Og når vi fikk bort ballongen fikk vi se de superfine lyktene:)
Stolte Rever fraktet lyktene til porten.
Mestringsfølelsen blomstret hos barna!
Når barna var med på å bestemme gjennom hele prosessen fikk de både mestrings og eierskaps følelsen. De var så stolte over resultatet at lyktene fikk et eget navn som "små troll":).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar