Rammeplanen sier blant annet at: "Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen
bidra til at barna utforsker og gjør seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som
lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter."(s.48)
I vinter hadde vi gruppedag, og gikk på tur bort på gården. Det hadde kommet nysnø, og tennisbanen lå der som et ubeskrevet lerret, klar til å signeres av ivrige bjørnefotspor! Det var ikke en del av den originale planen, men slik det ofte er på turene våre oppstår det gyldne øyeblikk når vi er åpne for de opplevelsene som tilbys fra naturen og omgivelsene. Denne dagen bestemte vi oss for å prøve å skrive våre egne bokstaver i snøen gjennom å lage fotspor.
Det krever både koordinasjon og godt overblikk for å vurdere hvordan man skal legge sporene sine for å oppnå ønsket resultat.
For å ikke ødelegge linjene måtte vi gå tilbake samme vei som vi kom.
Det lærte vi også her. Med nye fotspor på kryss og tvers måtte vi bruke mer kreativitet for å tyde hva som ble skrevet originalt.
En kjeeeempestor A!
En T, som får utvikle seg videre.
Neste oppdrag var å samarvbeide for å lage en ekstra tydelig og fin bokstav.
Jammen ble den fin! Til slutt gikk vi opp på en liten høyde og tittet fornøyd ned på den nye fotspor-skriften som nå prydet den flate og snødekte tennisbanen. Slike små øyeblikk skaper bedre bokstavforståelse, samtidig som vi er i bevegelse i friluft, og får koordinasjonstrening med på kjøpet🙌🏼
Nå gleder vi oss til muligheten våren vil gi🙏🏻
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar