lørdag 20. april 2024

Mattelek i naturen. Ekornbarna

I følge årsplanen til barnehagen har vi ekstra fokus på tema om mattelek i naturen denne måneden. Alt rundt oss i grunn og bunn handler om matematikk. I naturen kan vi møte uendelige muligheter av lukter, lyder, materialer, former, farger og videre. Barna berører ting slik at de oppdager og utforsker og de bruker kroppen for å utvikle romforståelse. Det å la barna utforske omgivelsene i sitt eget tempo er med på å skape matematiske erfaringer. Med å dele slike øyeblikk sammen med barna og bevisst sette ord på matematiske sammenhenger med bruk av begreper bidrar vi til mer forståelse og læring.

Rammeplanen for barnehager sier at "Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende" gjennom fagområdet "Antall, rom og form".

Blåstjerne blomsten fanger blikket med sin vakre blåfarge. Vi erfarte at for å plukke den opp måtte vi bøye oss ned eller sette oss på huk.
 
Se på den store steinen...

En trekant stein og en ovalformet stein...

Med et kroppsspråk viste et av barna lyst til å se under en stein som lå på bakken. Når vi løftet den opp så fant vi en tusenbein som krøllet seg i en sirkel og masse vis av gul jordmaur. Det skapte nysgjerrighet og samlet flere barn om det.   

Turdagen. Denne gangen skulle vi utforske et nytt tursted som vi kaller "Eventyrskogen". Langs veien fant vi en tømmerstokk. Den var så lang at alle ekornbarna fikk sitteplass. Vi telte alle barna og mens vi gjorde det så kom en stor lastebil. Super spennende!  

Grusveien. Her kan man finne steiner i forskjellige former og størrelser.
 
Barna var ivrige til å måle kreftene sine. Med å løfte en stor tømmerstokk kjenner barna på tyngden og blir kjent med sine egne grenser.

Vi følger stien...

Se på de høye trær, vi kan riste på de...

Et halvt nøtteskall... barna bruker sansene for å undersøke...

Struktur på trestamme til bjørken skapte undring... 

Vi måler og sammenligner... en kort pinne og en lang... min pinne er lengre en din...

Barna gjør matematiske erfaringer... Med hjelp av en lang pinne kan vi berøre et tre på avstand.
 
Vi fant en fuglekasse nede på bakken. Det skapte spenning og vi fant et gammelt rede oppi. 

I et tre som var på vei til å bryte ned fant vi noen små innganger. Vi lurte hvem som bor der inne nå...?

 En lang hassel rakel. Når man tar på den deler den seg i mange små skjeller...
Tid til undring og utforskning...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar