Vi har to uker i året hvor alle barna er med på dugnad. Det er viktig å delta i praktisk arbeid, som kommer alle tilgode. Det å ta vare på barnehagen vår, være til nytte og oppleve mestring, er det mye læring og glede i .
Hele boden tømmes først for leker. Så sorteres lekene i kategorier ute på plassen. Vi henter lunkent vann og børster, for å rengjøre lekene. Imens er det flere barn som feier boden. Til slutt ryddes alt på plass igjen. Mange i gruppen liker å jobbe, og de ivrigste holdt på til vi var ferdige. Bra jobbet!
I disse aktivitetene er vi innom mange av rammeplanens fagområder. Et av de er Natur, miljø og teknologi. Der kommer vi inn på det å lage konstruksjoner av ulike materialer, som i dette tilfellet er pinner. Vi tar noe vi har tilgjengelig i naturen. Vi klipper grener på busker, som vi uansett må holde nede, og bruker disse til noen vi trenger i hagen.
I forhold til bærekraftig framtid, som også er et gjennomgangs-tema i barnehagen, tar vi vare på lekene våre, rydder sorterer og vasker. Ved å organisere og sortere, får barna en forståelse for grunnleggende matematiske begreper som størrelse, fasong, antall, likt og ulikt.
Det vaskes |
Og sorteres |
Esker fylles opp. Sortering = matematikk |
Like bøtter i samme stabel. Også matematikk |
Sortering etter størrelse og farge = matematikk |
Hyllene og kassene må også børstes rene for sand. Det er koselig å gjøre det sammen, og det blir så fint |
Vi må ha vann i denne bøtten, for å få ut sanden som sitter fast. Vi holder på til den blir ren. |
Oppe på Gaupeplassen lager vi gjerder som vi skal ha i hagen. Vi skal gjøre som på veven i barnehagen. Vi har først stokker som er renning, og de andre stokkene skal være tråden. |
Vi forstod fort at vi ikke kunne bruke gamle pinner til "tråd", da de var altfor stive. Så vi saget ned nye og fikk det til etterhvert. Men det var vanskelig. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar