mandag 24. september 2018

Lek og utvikling av vennskapsrelasjoner i uterommet


Vennskap er viktig for barns opplevelse av barnehagehverdagen. For de yngste handler vennskap mye om felleskap. Du, jeg og vi gjør noe sammen som gruppe. Vi er ett om det vi gjør, og gledes av å være en del av felleskapet. Den gjensidige gledene av å være sammen har stor betydning for enkelt barns trivsel, selvfølelse, tilhørighet og opplevelse av barnehagehverdagen.

 



Bildeglimtene viser en ivrig gjeng som gleder seg over hverandres samspill og lek i sandkassen. Det graves, formes, lastet, bygges, tømmes og helles om igjen, og om igjen. Barna storkoser seg, og gjør en rekke erfaringer med hverandre. Hva skjer når jeg tar litt sand oppi sandformen/bøtta? Hvor mange spader med sand må jeg ha for å fylle oppi bøtta? Hva gjør jeg når jeg har fylt opp? Hvorfor klapper sidemannen når sandformen, eller bøtta er fylt opp med sand? Hva gjør jeg når bøtta er full? Hva skjer om jeg prøver å snu bøtta? Erfaringene er mange. 

 



I leken blir barna også stadig mer kjent med seg selv og hverandre. De får erfaringer med å være sammen med andre, og gjør seg kjent med hvordan de andre barna reagerer på mine handlinger. Hva skal jeg gjøre vis jeg vil leke med deg? Kan jeg hjelpe side vennene med noen spade tak? Hvorfor blir side vennen fortvila når jeg helle oppi sand i bøtta hans/hennes? Hva skal jeg gjøre vi jeg har lyst på samme spade som deg? Gjennom leken stimulerer og lære vi en rekke sosiale ferdigheter og lekekoder som å samarbeide, vente på tur, dele, hjelpe hverandre, forså, og ta den andres perspektiv. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar