Små barn blir kjent med verden gjennom kroppen. Med sin kroppslige væremåte erfarer de verden gjennom å gjøre. De utforsker og prøver seg frem, hvordan kommer jeg opp her? Eller inn der? Får jeg plass inni huset? Eller gjennom tunellen? Her kommer mattelek i naturen også inn, som har vært et tema hos oss den siste tiden. Ved å krype gjennom tunellen eller se om man kan stå oppreist inni lekehuset utforsker barna rom og størrelse med hele seg.
Hallo der inne! Kan vi gå inn i tunellen, eller i huset?
Barna leker og undersøker. Skal vi gå inn i huset sammen?
Å komme seg opp på toppen av lekehuset kan være en motorisk utfordring. Hvordan skal vi komme opp dit? Barna utforsker aktivt gjennom leken. Og mestringsfølelsen er stor når man kommer opp. For å komme seg ut på sklien herfra må man krype gjennom åpningen. Her erfarer barna rom og størrelse med hele seg.
Dette stativet var satt over et dekk som sitter fast i bakken. Det var perfekt til å krype inn i, og dekket ble en super stol. Men hvordan komme seg ut igjen? Ved å bruke kroppen og prøve seg frem finner barna løsninger på de motoriske og matematiske utfordringene.
Vi sendte saker med forskjellig størrelse gjennom rørene. Vi prøvde med små og større biler og så
hvordan noen fikk plass og noen ikke. Vi prøvde også med pinner, kan de sendes gjennom? Og kan vi sende pinnene fra alle åpningene? Barna så hvordan bilene kom ut nederst, og hvordan noen biler trengte litt hjelp for å komme seg gjennom. I leken kommer begreper som liten, stor, kort og lang inn, og barna leker og utforsker sammen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar