mandag 29. november 2021

Naturvakt-opplegg med Revebarna!

I høst har Revebarna blitt "Naturvakter"!

Naturvakt er et opplegg utviklet av organisasjonen "Norsk Friluftsliv", og dere kan finne oppdragene og mer informasjon på www.naturvakt.no:

Naturvakt er et aktivitetsprogram for barn, spesielt tilpasset for bruk i barnehager. Gjennom tilrettelagte oppgaver lærer barna om allemannsretten og de får bruke naturen som læringsarena for kunnskap og mestring.


Naturvakt starter med at barna får et brev fra Ugla. Ugla, som bor høyt oppe i et tre nær barnehagen, trenger hjelp. Han er den som følger med på alt som skjer ute i naturen og lærer alle som ferdes der om hvordan man oppfører seg når man er på tur.


Ugla begynner nå å bli gammel og sliten og trenger hjelp med denne oppgaven. Han inviterer derfor barna til å bli hans «Naturvakter». For å bli en Naturvakt må barna gjennomføre en rekke oppdrag der de viser at de forstår hva man kan og ikke kan gjøre når man ferdes i naturen. Slik kan de lære dette videre til voksne og andre barn.


Dette opplegget passer med andre ord perfekt med Øverland Barnehages fokusområde "Bærekraftig framtid"!


Et oppdrag kan for eksempel starte slik, med en en liten introduksjon og litt informasjon:

Deretter introduserer vi selve oppdraget:


Og ofte følger det med forslag til en aktivitet som passer til oppdraget:



De siste månedene har vi hatt en fast naturvakt-dag, nemlig mandagen. Da tar vi på oss sekkene, og går til et tursted vi har valgt ut på forhånd, som passer til ukas oppdrag.


Etter barna har spist og vi voksne har gjort noen forberedelser dersom det trengs, så ringer Ugla! Vi prater litt med henne, og hun forteller at nå har hun gjemt oppdraget for oss et sted i nærheten. Hun sender oss et bilde på MMS, slik at vi får et hint om hvor det er:


Da løper barna ut, og leter etter oppdraget som ligger i konvolutten. Noen ganger tar det kort tid, andre ganger lang tid. Barnet som finner konvolutten får ta den med tilbake til turplassen, og blir med å åpner brevet. Vi leser brevet høyt, og finner ut hva vi skal gjøre denne gangen. 

De neste bildene er fra første oppdrag, der vi skal bli bedre kjent med dyrene i skogen. Gjennom en hinderløype møter vi mange ulike dyr som finnes i nærskogen vår. 


"Jeg fant brevet"!


Vi må finne ut hva de heter og hva slags lyder de lager. 


Noen steder må det klyves


Vi øver oss også på å følge tauet, og holde en hånd på tauet hele tiden. Det var ikke lett!




Noen ganger gjemmer ugla brevet et sted vi akkurat har vært å lekt. Da er det lettere å finne den! Denne gangen handlet oppdraget om allemannsretten, og hva vi får lov å plukke i naturen av sopp og bær. Vi så på bilder av forskjellig sopp og bær, siden sesongen var over. Vi lærte hva bildene viste, og viktigst av alt: at man alltid må spørre en voksen når man skal plukke sopp eller bær. For noen er giftige, og kan gjøre oss syke.


Rammeplanen sier at "Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen."(s. 10-11). 

Dette er et gjennomgående tema i våre møter med uglas oppdrag.

Et av oppdragene handlet om å finne ting som ikke hørte hjemme i naturen, og at vi må plukke med oss søppel og annet som kan skade dyr og planter. Barna fant masse søppel både rundt turplassen og på vei tilbake. Og dette har blitt en vane på andre turer vi går på også. En dag var det mye søppel på parkeringsplassen utenfor barnehagen, og da tok vi på oss gummihansker alle sammen og ryddet opp med en gang:D! 

Denne mandagen handlet oppdraget vårt derimot om å finne ting som hører hjemme i naturen. Vi fant lange ting, korte ting, små ting, tunge ting, morsomme ting og mye mer. Vi sammenlignet det vi fant, og brukte gradbøyningsord som "tung, tyngre, tyngst", og "lang, lengre , lengst". 

Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna blant annet:
    • leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på 
    • erfarer størrelser i sine omgivelser og sammenligner disse (Rammeplanen, s. 54)


Til slutt lekte vi Kims lek med noe av det vi hadde funnet. Vi la fram ting på bordet, så nøye på dem, og holdt for øynene mens en voksen tok bort en av tingene. "Hva er borte"? Her ble både språk og hukommelse satt på prøve.


Vi plukker blader:


Klassifisering av bladene vi fant:


Lik eller ulik?:




Nå har det nesten blitt desember, og barna har gjennomført 7 naturvaktoppdrag! Vi har lært mye om allemannsretten, og det siste oppdraget var en repetisjons-hinderløype med spørsmål fra alle oppdragene. På grunn av kalde tær gjorde vi dette oppdraget i lavvoen - og barna logget raskt på! 

De var ivrige til å svare, og Ugla ble veldig fornøyd, for hun hadde faktisk blitt med i Mads sin sekk og lyttet til oss! Det ble høytidelig utdeling av diplom, og alle fikk blåbær og bringebær som Ugla hadde tatt med fra skogen. Namnam, naturvaktfest!


"Tusen takk for en finfin naturvakt-høst!" - Hilsen Ugla











 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar