Rammeplanen slår fast at gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna blir kjent med at samene er Norges urfolk, og blir kjent med samisk kultur (s. 57).
I Øverland barnehagen tar vi dette på alvor, og setter av en hel uke til temaarbeid om samene.
Første dagen startet vi med å se på bilder og konkreter, og snakke om flagget, tradisjonell bekledning, det samiske språket, reinsdyrdrift, og i hvilken del av landet samene opprinnelig levde (og mange fortsatt lever).
De ble spesielt opptatt av flagget, og vi lærte at den røde delen av sirkelen symboliserer solen, den blå halvdelen symboliserer månen, det grønne naturen, og det gule dyrene.
Da så vi også en film om Villmarksbarna som er med en samisk familie på merking av reinsdyrkalver. Den kan dere se her: https://tv.nrk.no/serie/villmarksbarna/sesong/2/episode/5
Til slutt poengterte vi at mange samer nå bor over hele landet og har like jobber som mammaene og pappaene i barnehagen. Dette for å ikke skape et stereotypt bilde av hva det vil si å være same.
Vi måtte stadig se på flagget for å se hvilke farger det var mest av.
Deretter satt vi de på et rolig sted for å se hva som kom til å skje. Noen trodde de kom til å bli til is, mens andre ikke trodde det. Vi har fulgt med på dem siden den dag, og siden det både har vært pluss og minus har den både fryst og smeltet om hverandre. Når det blir skikkelig kaldt skal vi ta isblokkene ut av kartongene og bruke de til formingsaktiviteter.
----
På torsdag ble det reinsdyrmerking og kasting med lasso! Først prøvde vi å lage et reinsdyr av en stein, med et reindyrskinn oppå og noen pinner til horn. Men hornene satt ikke godt nok fast til at det gikk an å kaste lasso på. Derfor ble Mads raskt til et reinsdyr, som alle ungene fikk fange med lasso!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar