tirsdag 22. februar 2022

Vann, is, og farger

Endelig var det tid for å hente fram melkekartongene med farget vann som vi lagde i samedags-uka!

Den uka gikk temperaturen opp og ned, og det passet seg ikke slik at vi fikk tatt dem frem i frosset tilstand. 

Men siden den gang har vi stadig vært borte og sett hva som har skjedd med dem. Noen ganger har det vært mye flytende vann og farge, og andre ganger har det vært hard is. Dette har vi knyttet opp mot temperatur og gradestokken som henger utenfor gaupegarderoben.

Nå kunne vi imidlertid ikke vente lenger, selv om vi så at det var en del smeltet vann.

Vi tok melkekassene ut utenfor gjerdet, og begynte å undersøke melkekartongene.


Barna klemte, helte og dunket på kartongene, og ut av de aller fleste rant det en del farget vann, som igjen farget snøen.


Ut av kartongene kom det også fargete isblokker. Noen knuste når de falt på bakken.


Det ble etterhvert stor iver etter å samle og bygge med isblokkene. Noen lagde lekemiljøer med stoler, bord og sofa, som de latet som at det bodde noen små mennesker i. Andre prøvde å bygge så høye tårn som mulig.

Rammeplanen sier blant annet at: "Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk" (s.50)

Gjennom denne aktiviteten opplevde vi at nettopp dette skjedde, samtidig som det stimulerte nysgjerrighet og undring rundt naturvitenskapelige fenomener.
 

Det ble fine mønstre i snøen!


Nam, slush!


Ettersom tiden gikk ble flere og flere av isblokkene knust. Å knuse var i seg selv en morsom aktivitet for mange. Og av knuste isblokker ble det laget mange vakre "skatter"! Juveler og diamanter. Disse ble høytidelig samlet og utstilt. Og nåde den som kom for å stjele!


Når vi ikke fant flere skatter lagde vi mange fargete snøballer som den til høyre i bildet. Da merket vi at den snøen som hadde blitt våt av malingsvann hadde blitt kram og kunne formes.


Hvor mange isbiter kunne vi stable i et tårn?

Rammeplanen sier også: "I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon" (s. 50)


Hvordan ser det ut når sola skinner gjennom den fargete isen? Dette er et eksempel på en estetisk erfaring. Estetiske erfaringer er ikke så sterkt knyttet til den allmenne forståelsen av ordet "estetikk", som mange oversetter med "noe pent". En estetisk erfaring i barnehagekonteksten handler om erfaringer der alle de ulike sansene våre kan være i bruk, som gir oss en opplevelse av å bli "beveget". Dette kan like så gjerne skje gjennom å lukke øynene og høre fuglekvitter, eller å kjenne kald snø som faller fra himmelen og treffer ansiktet.


Det var rett og slett mange ting å undre oss over og utforske med all den fargete isen og vannet. Vi ble bedre kjent med forholdene som skal til for å fryse og smelte vann, at tørr snø kan bli kram når vi heller vann på den, og ulike måter å uttrykke oss kreativt med farger og isklumper.

 Men først og fremst var det bare veldig GØY!!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar