Vi bruker ulike metoder gjennom uken, for å skape nysgjerrighet og interesse for fugler.
Denne uken har vi hatt tema fugler. Fuglene er rundt oss, og lette og se. Det er derfor spennende og lærerikt å lære litt mer om de. Vi har valgt ut noen fugler, som vi har laminert bilder av. Disse bildene brukes på ulike måter gjennom uken.
Første dagen gikk vi til "skog-porten". Der fikk alle barna velge seg hvert sitt bilde av en fugl. Så gikk vi stille inn i skogen, for å lytte og se. Barna bare visket, og vi så noen fugler på turen opp til gapahuken i Arboreet. Der la vi oss ned på ryggen og tittet opp på trærne. Det var veldig overskyet, så akkurat da så vi ikke så mange fugler. Men vi lyttet, og med litt hjelp fra fugleappen, hørte vi mange forskjellige fuglesanger.
|
Vi går stille inn i skogen, med hvert vårt fulebilde |
|
Vi setter oss ned på en liten slette |
|
Så legger vi oss på ryggen, og titter opp på trærne |
|
Vi lytter etter fuglelyder |
|
Vi gikk innom Fuglekafeen utenfor barnehagen. Her er det mange fugler og ekorn, og vi koser oss veldig med å kjenne igjen fuglene og navnene Vi bruker plakaten som står der til å finne de fuglene vi ser. |
|
Her er plakaten som henger der. |
|
Torsdag velger barna hvert sitt fuglebilde, som de seg limer på arket og pynter, slik de selv vil med perler, fjær, silkepapir og gull |
|
Bildene henger i trappeoppgangen. |
|
Fredag er vi på Gaupeplassen. Det første vi gjør er å gi fuglene mat |
|
Så tar vi fram fuglebildene og leker postmannsleken. Leken består i å legge et og et fuglekort et sted i naturen. Vi hadde 12 forskjellige fugleart-kort. Så velger barna et fuglebilde. Vi benevner hva fuglen heter, og barnet gjentar. Deretter går barnet på leting etter samme fuglebilde et sted i skogen. Der den er funnet, blir kortet lagt ned. |
|
Så går barnet tilbake og får/velge et nytt fuglekort. |
|
Og så er det å lete igjen. Kanskje vi gikk forbi det bilde på siste runde, og husker hvor det var. Det er en fin lek, som vi holdt på med en god stund. Det er også en gøyal måte å lære seg å gjenkjenne likheter, og å lære navn på. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar