fredag 17. februar 2023

Harebarna og den lille larven aldrimett

 Harebarna har jobbet med fortellingen om den lille larven aldrimett. Barna har blitt godt kjent med fortellingen gjennom boken og gjennom fortelling med konkreter. Vi bruker konkreter for å visualisere det vi forteller. Konkreter er et virkemiddel for å visualisere ord, øke forståelse og som et redskap for å få barnas oppmerksomhet. Vi bruker konkreter som støtte til språkutvikling.

 



Vi har bildene av larven og hva den spiser på kjøkkenvinduet. Det gjør at vi kan fortelle og snakke om larven under måltidene. Noen av barna kan si navnene på hva larven spiser, mens andre peker og vi benevner hva de heter. Eller at vi sier navnet på et bilde og barna peker. På den måten viser barna at de forstår hva som blir sagt. Vi sammenligner hvis noen har det samme i matboksen som larven spiser. Dette er god språkstimulering. vi blir kjent med ord som larve, puppe, sommerfugl og forskjellig mat. Vi kan telle og vi lærer om at en larve kan bli til en sommerfugl. 


Vi har hatt formingsaktivitet knyttet til lille larve hvor barna har malt sirkler som har blitt en del av kroppen til larven. Vi har også malt sommerfugler ved å legge maling på ark og brette sammen og klemme ut. 


Her har vi laget en liten larve som barna kan mate med det larven spiser. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar