torsdag 8. november 2018

Forsøk og eksperimentell lek på revegruppen

😊😊😊😊Denne uken har vi hatt forsøk og eksperimentell lek på revegruppen, det har vært en uke full av spenning og glede.Rammeplanen sier at personalet i barnehagen skal bygge på kreativitet og lek og være åpne for improvisasjon og barnas medvirkning. De skal veksle mellom spontane og planlagte aktiviteter og stimulere barnas undring og evne til å stille spørsmål, søke opplevelser, ta initiativ og mestre nye ting.
Interessen for å forske hos barna starter tidlig. Fra de er bittesmå utforsker de verden rundt seg med å ta eller smake på. Sammen med alder vokser barnas behov og nysgjerrighet på å lære nye ting. Barna eksperimenterer med vann og jord ved å lage gjørme, eller lager sandkaker med å presse sand i formene. Vårt mål er å være aktive deltagere i barnas undringsverden. Sammen med barna har vi lekt, eksperimentert, forsket, undret oss over, som var med å vekke nysgjerrighet på hva som skjer og hvorfor. Barna fikk stimulere sin matematiskkompetanse med å telle eller ved å blande forskjellige ingredienser til hver forsøk. Det har skapt samhold i gruppen over et felles mål og opplevelsen.

I det første eksperimentet skulle vi forske på hvordan plantene absorberer vann. Barna blandet forskjellige konditor farger og vann. Deretter satt vi kinakål bladene oppi det fargede vannet.   
 



Etter at bladene hadde stått i et farget vann i fem dager, skulle barna sjekke om det var blitt noe forandringer. Revene var veldig nøye med å studere de. Barna kommenterte at bladene har blitt fargelagt på stilken og noen farger virket sterkere enn andre.    

 
 
Et suksessforsøk var å lage is uten å bruke fryseren!!! Vi trengte 1.5 dl fløte, 1,5 dl melk, 0,5 dl sukker, 1/4 ts vaniljesukker, 24 isbiter og 5 ss havsalt. 
 
 Vi blandet melk, fløte, sukker og vaniljesukker sammen og helte den flytende blandingen i en frysepose og knytet godt. 
 
Barna fikk øve på sin matematiskkompetanse med å telle isbiter og skjeer med salt. Isbiter var kalde og smeltet når vi holdt de i hånden, revebarna viste sin kunnskap om at isbiter er frossent vann. 
 
Så puttet vi posen med flytende væske oppi en pose med isbiter og salt og knyttet godt igjen.  
 
Vi pakket det i et teppe og ristet godt. 
 
Det er mye morsommere å riste når man danser til "Buggy buggy"  
 
Når isbiter blandes med salt skjer det en kjemisk reaksjon. Temperaturen på blandingen synker. Dette måtte vi sjekke, det var virkelig kalt!!! Mens den flytende blandingen har blitt hard.
 
Nå koser vi oss :)

På torsdag hadde vi forsøk med å lage "Såpebobleorm". Vi blandet oppvasksåpe og vann. 
 
Vi kunne observere at når vannet blandet seg med såpe så kom det skum og bobler. Først var de små, så ble de større og større.
 
 Vi kan stikke et sugerør i boblen og blåse den enda større. Det er mange former i naturen som er runde. Kulerform er den fasongen som krever minst energi. Det er derfor alle såpebobler blir kulerunde, uansett hvilken form hullet de blåses fra har. Fagområdet: Antall, rom og form.    

Såpebobleorm :)
 
Vi laget egen såpeboblemaskin med å kutte av bunnen på brusflasken og festet en stoffbit i stedet for. Ved å blåse såpebobler får barna trene kjeven/ansiktsmuskulaturen som tar en viktig del i barnas språkutviklingen. 

 

 



Det finnes flere varianter for å lage såpeormen på, dette funker også :). Det er gøy å prøve forskjellige muligheter og finne på kreative løsninger sammen med barna.

Det siste forsøket som vi skulle fullføre var det "Vulkan". Barna bygget et stort fjell av snø og sand der vi satt en flaske med cola. Luften var full av spenning og barna ventet på hva som kommer til å skje! Når vi puttet mentos opp i colaen så skjedde det vulkanutbrudd :).  


Det så ganske ekte ut :)


onsdag 7. november 2018

Ekornbarna utforsker uterommet

Mattelek i naturen er et av temaene våre i november. For små handler mattelek om at de utforsker rom og størrelse i forhold til seg selv. Som tidligere nevnt erfarer små barn verden med hele seg, de "gjør verden". Hinderløypa vår er perfekt til dette. Her kan vi gå over, under, gjennom. Barna undersøker om de kommer opp hit eller dit, rekker jeg opp? Får jeg plass under? Sammen utforsker barna uterommet, og i fellesskapet skapes mange frydefulle øyeblikk.
 Se på denne fine stubben, kan vi komme opp her?
 Vi laget et langt tog, vi fylte hele stubben og alle fikk plass! Den var akkurat passe stor til hele gjengen.

 Å komme opp på broen kan være en motorisk utfordring. Med en støttende hånd føles det trygt. Snart er vi på toppen! Men ligger det noen under broen også? Det er plass både under og oppå:-)
I leken sin utforsker barna rom og størrelse.
 Når man kommer opp er mestringsfølelsen stor. Jeg klarte det!
 På denne pallen kan vi stå både oppå plankene og nedi hullene, met et bein i hver.
 Men hvordan skal jeg få begge beina opp på planken? Ved å prøve seg frem i uterommet får barna varierte motoriske erfaringer, og de blir kjent med hvordan de bruker kroppen i forhold til omgivelsene.

 Hvordan kommer vi opp her da?
 Kom alle sammen, vi ser om vi får plass inni trehytta!
 Her kommer vi!
Barna suser ned sklien, før de går opp og prøver igjen.
Hvordan kan vi komme oss under bordet? Vi kan ikke gå under det, men om vi kryper, da går det!
Barna erfarte at når de la seg helt ned på bakken og krøp så kom de gjennom. Barna er aktive oppdagere, og i leken erfarer barna hvordan de kommer under et bord eller over en bro. De ser hvordan vennen gjør det, og de står og venter på hverandre. Heia, du klarer det!

torsdag 1. november 2018

Ekornbarna har naturbingo i skogen


I skogen nå på høsten er det mye spennende å finne på bakken. Hvordan ser en kongle ut? Hva med pinne? Finner vi forskjellige blader på bakken, eller er alle like? Vi hadde med oss naturbingo på tur med bilder av saker som kongler, pinner og gule og grønne blader. Kan vi finne dette her i skogen?

Vi så på bildene og snakket om hva de forskjellige sakene heter før vi undersøkte om vi kunne finne noen av dem rundt oss.
Barna lette rundt seg og la det de fant på bildene av sakene.


Etter hvert som vi fant saker så vi på dem og snakket om hva det var og hvordan de så ut. Her er det mange ord og begreper vi blir kjent med. Se på disse bladene. Er de små eller store? Hvilken farge har de? Og hvilken form? Rammeplanen for barnehager skriver at alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og helhetlig språkutvikling. Naturens mangfold inviterer til aktiviteter og utforsking av omgivelsene. Her stimuleres språkutviklingen ved lytting og at vi sammen setter ord på det vi finner og opplever.
Etter hvert som vi fant flere og flere pinner, så barna at arket ble fullere og fullere. Til slutt var arket helt fullt at pinner! 
 


 
 Denne stubben var for stor til å legge på arket, men perfekt til å sitte på og ta en sangpause:-)
Vi fant denne lange stokken på bakken, og den er super til vårt prosjekt med lille larven. Den tar vi med tilbake til barnehagen! Sammen bar vi den tilbake, barna hjalp til og med godt samarbeid går alt så lett:-)