torsdag 8. november 2018

Forsøk og eksperimentell lek på revegruppen

😊😊😊😊Denne uken har vi hatt forsøk og eksperimentell lek på revegruppen, det har vært en uke full av spenning og glede.Rammeplanen sier at personalet i barnehagen skal bygge på kreativitet og lek og være åpne for improvisasjon og barnas medvirkning. De skal veksle mellom spontane og planlagte aktiviteter og stimulere barnas undring og evne til å stille spørsmål, søke opplevelser, ta initiativ og mestre nye ting.
Interessen for å forske hos barna starter tidlig. Fra de er bittesmå utforsker de verden rundt seg med å ta eller smake på. Sammen med alder vokser barnas behov og nysgjerrighet på å lære nye ting. Barna eksperimenterer med vann og jord ved å lage gjørme, eller lager sandkaker med å presse sand i formene. Vårt mål er å være aktive deltagere i barnas undringsverden. Sammen med barna har vi lekt, eksperimentert, forsket, undret oss over, som var med å vekke nysgjerrighet på hva som skjer og hvorfor. Barna fikk stimulere sin matematiskkompetanse med å telle eller ved å blande forskjellige ingredienser til hver forsøk. Det har skapt samhold i gruppen over et felles mål og opplevelsen.

I det første eksperimentet skulle vi forske på hvordan plantene absorberer vann. Barna blandet forskjellige konditor farger og vann. Deretter satt vi kinakål bladene oppi det fargede vannet.   
 



Etter at bladene hadde stått i et farget vann i fem dager, skulle barna sjekke om det var blitt noe forandringer. Revene var veldig nøye med å studere de. Barna kommenterte at bladene har blitt fargelagt på stilken og noen farger virket sterkere enn andre.    

 
 
Et suksessforsøk var å lage is uten å bruke fryseren!!! Vi trengte 1.5 dl fløte, 1,5 dl melk, 0,5 dl sukker, 1/4 ts vaniljesukker, 24 isbiter og 5 ss havsalt. 
 
 Vi blandet melk, fløte, sukker og vaniljesukker sammen og helte den flytende blandingen i en frysepose og knytet godt. 
 
Barna fikk øve på sin matematiskkompetanse med å telle isbiter og skjeer med salt. Isbiter var kalde og smeltet når vi holdt de i hånden, revebarna viste sin kunnskap om at isbiter er frossent vann. 
 
Så puttet vi posen med flytende væske oppi en pose med isbiter og salt og knyttet godt igjen.  
 
Vi pakket det i et teppe og ristet godt. 
 
Det er mye morsommere å riste når man danser til "Buggy buggy"  
 
Når isbiter blandes med salt skjer det en kjemisk reaksjon. Temperaturen på blandingen synker. Dette måtte vi sjekke, det var virkelig kalt!!! Mens den flytende blandingen har blitt hard.
 
Nå koser vi oss :)

På torsdag hadde vi forsøk med å lage "Såpebobleorm". Vi blandet oppvasksåpe og vann. 
 
Vi kunne observere at når vannet blandet seg med såpe så kom det skum og bobler. Først var de små, så ble de større og større.
 
 Vi kan stikke et sugerør i boblen og blåse den enda større. Det er mange former i naturen som er runde. Kulerform er den fasongen som krever minst energi. Det er derfor alle såpebobler blir kulerunde, uansett hvilken form hullet de blåses fra har. Fagområdet: Antall, rom og form.    

Såpebobleorm :)
 
Vi laget egen såpeboblemaskin med å kutte av bunnen på brusflasken og festet en stoffbit i stedet for. Ved å blåse såpebobler får barna trene kjeven/ansiktsmuskulaturen som tar en viktig del i barnas språkutviklingen. 

 

 



Det finnes flere varianter for å lage såpeormen på, dette funker også :). Det er gøy å prøve forskjellige muligheter og finne på kreative løsninger sammen med barna.

Det siste forsøket som vi skulle fullføre var det "Vulkan". Barna bygget et stort fjell av snø og sand der vi satt en flaske med cola. Luften var full av spenning og barna ventet på hva som kommer til å skje! Når vi puttet mentos opp i colaen så skjedde det vulkanutbrudd :).  


Det så ganske ekte ut :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar