mandag 17. februar 2020

Forsøk med vann, snø og is. Gauper

Gjennom flere turer og aktiviteter har vi forsket på is, snø og vann. Vi har undret oss over hva som skjer, hvordan og hvorfor. For å finne et svar brukte vi forskjellige metoder. Gjennom visuelle oppdagelser som er viktig for barnas forståelse prøvde vi å finne en faglig begrunnelse. For å ta barnas mening på alvor lot vi barna bruke fantasien sin for å finne en forklaring. Sammen med barna satt vi ord på det vi ser, kjenner og føler.

På tur i vårt nærområde fant vi en "skøytebane". Bakken var dekket av tynn og gjennomsiktig is. Det skapte undring blant barna når vi så hver eneste liten stein men ikke kunne ta på den. 

 
  Isen var så klar at det ikke syntes at frøene var fryst fast, før vi undersøkte det nærmere.

Med hjelp av snø, vann og is fikk vi innsyn i hvordan en mus lager gangene. Barna sammenlignet den med huset til meitemarken.
Fagområdet: "Natur, miljø og teknologi".

Snø! 

Det var morsomt å se på skyene og finne forskjellige tegninger i de. Mens vi lå på ryggen fikk vi bekreftelse at isen er veldig kald til og med gjennom dressen.

 
Rett utenfor Gaupenes inngang oppdaget vi naturvitenskapelige fenomener et kunstverk som ble laget av vann og frost. 

I dagsplanen hadde vi eksperimentering med snø denne dagen, men utenfor vinduet var det helt bar bakke. Det er så gøy med engasjerte foreldre som tok med litt snø til barnehagen, slik at vi fikk fullføre våre planer. 

Målet vårt var å visuelt gjøre en prosess på hvordan snøen blir til damp. Vi fikk se og høre hva som skjer når snøen møter en varm overflate. Det var morsomt å se snøen smelte fort. Så begynte det å boble med å lage frese lyd og til slutt fikk vi se en sky med en synlig damp. Det skapte refleksjoner i barnegruppen.  


 
Det er alltid mye mer spennende når man kan forske, bruke sansene sine og å prøve seg frem selv.

 

På tur til "Gaupeplassen" hadde vi med oss såpebobler. Planen var å se hvordan kald luft/ minusgrader påvirker såpeboblene. 

 
 Vi vet at vannet fryser ved null grader, med det stemmer faktisk ikke alltid. Noen ganger kan en dråpe med rent vann være opp i luften i -40 grader uten å fryse. Men så snart vannet kommer i kontakt med noe hardt fryser det til is. Slike fenomen kan vi møte i trafikken av og til. Det kalles også underkjølt regn. 
For at såpebobler skulle fryse måtte vi lande de på bakken. Men vi fikk erfare at siden snøen var veldig skarp sprakk boblene med en gang de kom ned på bakken. Vi hadde ikke lyst til å gi opp, derfor vi bestemte oss for å finne en glattere overflate på "Gaupeplassen".  

Mens vi pakket hadde vi tid til å forske på en annen måte.

  

Gjennom flere forsøk fikk barna til at såpeboblene landet på en benkoverflate. Vi tror at det ikke var kaldt nok i luften, slik at såpeboblene ikke hadde lyst til å fryse.  Det var en tålmodighetsprøve og barna fikk styrke sin sosial kompetanse med å dele og vente på tur. 

  
Noen av barna oppdaget at såpe har spesielle egenskaper. Det var litt magisk når man kunne trå en pinne gjennom såpevann.

 
På tur til "Eventyrskogen" plukket vi naturskatter. Oppfinnelsen og fantasien til barna har ingen grenser, en pinne med mose på ble plutselig til en ballerina...

Det vi plukket i naturen brukte vi til å pynte isklossene. 

 


 
Vi fikk erfare at med hjelp av teknologien fikk vi lage is mens det var et påskevær ute.

 
Etter noen dager var vannet i koppene godt fryst. Barna var veldig spente og det var gøy å se hva det ble til. Både barn og voksne var ganske engasjerte og kjente godt på mestringsfølelsen når fikk isen ut av koppen.

  

Hver kloss var unik og det så ut som et kunstverk.
Fagområdet: "Kunst, kultur og kreativitet".

 

Med å bygge en lykt fikk Gaupene erfare en matematisk sammenheng for at konstruksjonen ikke skal rase sammen. 

 

 Mye spenning i gruppen når vi tenner på lyset.

Gaupene var stolte og gledet seg til å vise lykten til foreldre.

Vi var så ivrige at vi laget en lykt til av snøballer :).

tirsdag 11. februar 2020

Overnattingstur på Sæteren gård


   Vi har som tradisjon å dra på overnattingstur til Sæteren gård med bjørnebarna i begynnelsen av februar. Det er spennende og gir opplevelser som knytter barna sterkere sammen. Det er også veldig hyggelig, med aktiviteter og mestringsopplevelser som gjør barna tryggere, både på seg selv og andre.  "Jeg trodde jeg skulle savne mamma og pappa, men så gjorde jeg det ikke"

Fra denne turen og orreleik-turen li april, lages det en fotobok til hvert barn som de får som gave på sommerfesten. I den boken blir det bilder av ansikter, men det kan jeg ikke gjøre her, men håper dere ser at det ble en fin tur. Tenk at vi fikk både aket, gått på ski og hilst på solen :)

Da starter turen langs pilgrimsleden


Vi fant fine is-plater

Og på den ene platen var denne flotte isknappen,
smukken. håndtaket eller noe.
Tenk at naturen har laget dette!!

Vi nærmer oss

Lurer op hvem som har laget disse hullene i maurtua?


Det henger noen barn i trærne!

Vi hilser på hønene

Vi steker grove vafler til lunsj

Det er en fantastisk akebakke der.
Her koste vi oss masse med SNØ og SOL






Vi fikk også prøvd skiene


Det er så koselig å sovne sammen.

På vei hjemover neste dag var vi innom lagunen,
 som nå var full av både vann og is

Takk for en veldig hyggelig tur.

Vi lager fuglebrett og fuglemat

Vi lærer om småfuglene som er her om vinteren. 
Vi ser på bilder, tegner, lytter til fuglesang og lærer om de.

Det er et veldig fint tema å jobbe med. 
Barna er veldig interesserte, og kommer hver dag i barnehagen med 
opplysninger om hvilke fugler de har sett og hørt. 

Nå har vi også veldig mange fugler i barnehagen. 

Her er det bilder fra da vi laget fuglebrett og meiseboller: 
Vi sager en planke vi fant på Gaupeplassen i passe lengde

Så klipper vi pinner, som vi skal ha langs kanten,
slik at ikke maten faller av brette. 

Så sprikres kvistene fast




Vi skal ha tak på.
Vi har sagd 4 tykke pinner, som skal holde taket oppe


Disse stokkene må skrus fast i brettet fra undersiden,
med en drill



Det er veldig gøy å bruke drill.
Barna opplevde fort at  de måtte være forsiktige.
 Med for stor fart, glapp skruen.


                                                 
 Det tok litt tid før vi fant ut hvor og hvordan vi skulle få hengt det opp. Det henger  utenfor vinduet, slik at vi kan se fuglene helt nærme når de kommer.






                                      VI LAGER MEISEBOLLER:

Vi plukket rognebær i vinter, som vi har fryst.
 Nå er de fine å ha  i fuglematen, sammen med gryn, frø og fett


Vi bruker yougurtbegre som vi har vasket som form.



Og blander gryn , rognebær og frø




til slutt heller vi på fett




Så henger vi opp nye meiseboller på gaupeplassen hver fredag.

Vi legger oss ned på bakken og er helt stille,
for å høre etter fuglesang,
og det hørte vi.



mandag 10. februar 2020

Trolljakt





I dag har vi vært på skogstur til Gaupeplassen, hvor vi har fyrt opp bål, satt opp hengekøyer og lekt trolljakt! Revegruppen ble midlertidig utvidet for anledningen, og fikk besøk av tre eldre barn fra Gaupegruppen som ble med oss på tur. Dette var kjempestas og noe vi håper å kunne fortsett med! 

Bildet kan inneholde: en eller flere personer, sko og utendørs Bildet kan inneholde: en eller flere personer, folk som sitter, tre, utendørs og naturBildet kan inneholde: en eller flere personer, tre, utendørs og natur







Bilderesultater for bål
På ukeplanen spurte vi foreldre og barn om de hadde anledning til å ta med vedkubber til bålet vårt. Tanken bak er at det blir litt morsommere og man får et eierforhold til aktiviteten hvis man bidrar i forberedelsene og gjennomføringen. Vi fikk et par kubber og supplerte med barnehagens ved + tørre, døde pinner vi fant på veien. Bål er helt fantastisk for å samle en gruppe!
Etter et stillesittende måltid var vi nødt til å få litt varme i kroppen og da er ingenting bedre enn en spennende trolljakt! Troll er noe som, etter min erfaring, fenger veldig blant barn. Det er mystisk, eventyrlig og litt skummelt, perfekt for et godt rollespill! Vi jobber for tiden med eventyr og har i den anledning vært innom flere eventyr som omhandler troll. I Askeladden og Bukkene bruse, som er eventyr vi har fokusert mye på, dukker trollet opp og barna velger helst denne karakteren om vi skal leke rollespill.
I dagens impulsive lek valgte pedagogisk leder å spille på nysgjerrigheten hos barna og startet med å si "Hysj, hørte dere det..?" Slike spørsmål fanger oppmerksomheten og det bygger seg opp en spenning. Før barna rekker å miste konsentrasjonen, hvisker den voksne "Troll..!". Som et ekstra element til fasaden, plukker barnehagelæreren opp en pinne og omgjør den til en stokk. Nå er den voksne blitt en treg, gammel mann. Den gamle mannen liker ikke troll og vil helst jakte og jage dem bort. Men han trenger hjelp av barna, som er kvikke og smidige. "Lukter dere det..?" spør ham barna. De sniffer luften. En gutt svarer at han lukter noe rart. Kan det være troll? Vi går dypere inn i skogen, barna i front og den gamle mannen et lite stykke bak. For å videreføre illusjonen i leken graver den voksne bort blader og pinner fra bakken, så et område av jord kommer til syne. Et trollspor!
Bildet kan inneholde: utendørs og natur                 Bildet kan inneholde: utendørs
Vi finner stadig nye fotspor fra trollet, men det er vanskelig å skjønne hvilken vei det beveger seg. Nye spor dukker opp i alle retninger og vi går oss litt vill. Da utbryter en av ungene: JEG HAR FUNNET TROLLBÆSJ!! vi andre løper (den gamle mannen etter beste evne..) bort til stedet barnet peker på. 

Bildet kan inneholde: plante, utendørs og natur
(For oss som er litt for opptatt av fakta, kan jeg meddele at dette faktisk stammer fra et rådyr og er en typisk avføring vi finner fra dyret om sommeren. Det utypiske vinterværet i år gjør at flere planter, gress og annen biologisk næring er lett tilgjengelig for rådyrene uten snø på bakken, og det er derfor ikke disse små, runde klumpene vi gjerne gjenkjenner hos elg, rådyr og reinsdyr om vinteren. PS: Håper ikke du spiser mens du leser, og mister appetitten..:D)

Leken fortsetter, men vi finner ikke trollet. Uansett hvor mange ganger vi tror vi hører noe og løper for å undersøke, er ikke trollet å finne! Hvor kan han ha gjemt seg? Det er da vi kommer på at det eneste stedet på Gaupeplassen hvor man kan gjemme seg bak en dør, er på utedoen. Naturligvis må trollet være her! Kanskje han sitter do i tillegg?? Vi lister oss nærmere utedoen og prøver å være så stille som det overhode er mulig å være med 8 barn og en gærn, gammel mann. Spenningen når et klimaks når den gamle mannen går helt inntil døren og tar i dørhåndtaket. Et barn søker tilflukt bak et stort tre, lengre bak oss andre, og antageligvis er det absolutt en klok avgjørelse hvis det faktisk spretter et troll fram bak døren. Men nå må vi se!  
      
Bildet kan inneholde: en eller flere personer, folk som står og utendørs
Bildet er dessverre ikke tatt i det øyeblikket døren blir åpnet.. men undertegnede kan bekrefte at det var "priceless"-ansiktsuttrykk å se på barna da de skjønte at utedoen faktisk var tom.

Ettersom trollet heller ikke befant seg på utedoen, var det bare en siste, logisk forklaring på mysteriet. Trollet må nok være et sted  i barnehagen.. og det ble samtaleemnet etterhvert som vi ruslet/rutsjet tilbake mot barnehagen:                                                                                               Bildet kan inneholde: en eller flere personer, tre, barn, plante, utendørs og natur 

Vi har ikke gitt opp håpet om å se trollet i skogen og prøver igjen så fort vi er utenfor porten! :) 

Hilsen Revene og "de utvalgte" Gaupene. 



Bonusbilde av den gamle mannen:                                                                                                        Bildet kan inneholde: 1 person, står, tre, plante, utendørs og natur

                    


Reguleringsstøtte for de yngste barna





















Reguleringsstøtte handler om at barn får den støtten de trenger til å regulere følelsene sine og adferden sin når de er sammen med andre. Så de på best mulig måte fungerer godt i sosiale sammenhenger. 
De minste barna trenger ofte hjelp til å løse konflikter som kan oppstå når de er sammen med andre barn. 

Vi voksne er der å veileder dem og setter ord på det som skjer. På den måten blir det tydelig for begge parter hva de selv prøver uttrykke og hva den andre parten mener. Som voksne på gruppen kan vi gi reguleringsstøtte til barna ved å være proaktive voksne, støtte barna til positiv adferd og hjelpe dem med å regulere adferd. 

Gjennom samtaler og dagtavlen vår forbereder vi barna på det som skal skjer, både gjennom ord og bilder - "Nå skal vi gå på tur ned til arboretet og leke i snøen". Vi fokuserer på og bekrefter positive handlinger så ofte som mulig gjennom konkret ros - "Så fint at du lager plass til Silje på stokken", og unngår generell ros som, "Så flink du er". Vi veileder og stopper barna når de viser uønsket adferd ved å si eller vise hva de kan gjøre isteden for - "Nå ser jeg at du er sint og det er lov, men det er ikke lov å slå. Du kan heller trampe i gulvet".