fredag 19. april 2024

Revene utforsker arboretet tidligere i vinter

Revene hadde en tur tidligere i vinter hvor vi utforsket brytningsfasen mellom is og vann. Vi tok turen til Arboretet.


Her har et barn funnet en stein som har is rundt seg.
Spennende!



Vi løper til arboretet =)

Vi utforsker vannet i arboretet. 
Det er gjennomsiktig noen steder, vi kan se hva som er under vann!

Vi lurer på hvor tykk isen er. 
Vi kaster pinner for å se om de går igjennom.




Hva er under vannet?

Vi kaster stein igjennom isen. 
Da blir det sprekk og hull. 

Amira prøver å tråkke forsiktig. Men hun går rett igjennom!
Gjennom Amira erfarer vi at isen IKKE er trygg å gå på!





Heldigvis var det bare den ene foten som ble klissa blaut!

"Amira" henger til tørk =)

 

tirsdag 16. april 2024

Bærekraft : Fra egg til kyllinger.

 


 Fra rammenplanen Natur, miljø og teknologi: "Barnehagen skal legge tilrette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskaplige fenomener."

Om våren våkner planter og dyr opp til nytt liv. Dette er vårens tema hvert år.

I år er vi så heldige å få førstehånds-erfaring med egg og kyllinger. Vi har fått låne rugekasse med mange egg som står på avdelingen. Det var stor stas da første egget ble klekket. Til nå har vi fått 5 kyllinger, 3 gule og to svarte.

De må som alle ha vann, mat og kos. Vi må være forsiktige når vi holder de. Vi holder hendene sammen som et eggeskall. Da merker vi at de blir roligere. Vi kan kjenne at hjertet slår. Vi lar de også gå fritt på oss og på gulvet. De liker at vi er der, for de piper når vi går ut av rommet.

Vi ser at de vokser og blir større for hver dag som går.


Vi får montert varmebeholderen med egg







etter få dager klekkes det første egget
og en søt liten kylling kommer ut.
Den må først tørke inni "klekkemaskinen",
 før vi setter den i "buret"


Den er god og myk og varm

Så kom nr 2. Denne var gul.

Nr 1 ble så glad for å få en venn



Kyllingen får komme ut å sitte på fanget

Og ligge i hånden



Og gå en tur på kroppen

og på gulvet

Nå har vi fem stykker.
De spiser og drikker mer for hver dag





tirsdag 9. april 2024

Bokstaver i snøen med bjørnene

Rammeplanen sier blant annet at: "Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna utforsker og gjør seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter."(s.48)

Selv om vi er en friluftsbarnehage har vi fortsatt fokus på arbeidet med kommunikasjon, språk og tekst. For bjørnebarna kommer dette ekstra tydelig frem i deres interesse for sitt eget navn, med sine egne bokstaver. Mange liker å skrive navnet sitt på tegninger de lager, og flere er i gang med begynnende bokstavforståelse og avkoding av bokstaver og ord i bøker og omgivelsene sine.

I vinter hadde vi gruppedag, og gikk på tur bort på gården. Det hadde kommet nysnø, og tennisbanen lå der som et ubeskrevet lerret, klar til å signeres av ivrige bjørnefotspor! Det var ikke en del av den originale planen, men slik det ofte er på turene våre oppstår det gyldne øyeblikk når vi er åpne for de opplevelsene som tilbys fra naturen og omgivelsene. Denne dagen bestemte vi oss for å prøve å skrive våre egne bokstaver i snøen gjennom å lage fotspor.



Det krever både koordinasjon og godt overblikk for å vurdere hvordan man skal legge sporene sine for å oppnå ønsket resultat.


For å ikke ødelegge linjene måtte vi gå tilbake samme vei som vi kom.


Det lærte vi også her. Med nye fotspor på kryss og tvers måtte vi bruke mer kreativitet for å tyde hva som ble skrevet originalt.



En kjeeeempestor A!


En T, som får utvikle seg videre.


Neste oppdrag var å samarvbeide for å lage en ekstra tydelig og fin bokstav. 



Jammen ble den fin! Til slutt gikk vi opp på en liten høyde og tittet fornøyd ned på den nye fotspor-skriften som nå prydet den flate og snødekte tennisbanen. Slike små øyeblikk skaper bedre bokstavforståelse, samtidig som vi er i bevegelse i friluft, og får koordinasjonstrening med på kjøpet🙌🏼

Nå gleder vi oss til muligheten våren vil gi🙏🏻

søndag 7. april 2024

Vårtegnjakt med ekornbarna

Vårtegnjakt handler om nye impulser, inntrykk og læring gjennom sanseopplevelser. De yngste barna utforsker omgivelsene rundt seg gjennom å bruke sansene. Barna er født med å være nysgjerrige det er i instinktene våre, men for læring og utvikling av hjernen trenger mennesker stimulering. Målet vårt er å gi barna tid til utforskning og ta i mot alle inntrykk, og dele den opplevelsen sammen.  

Rammeplanen sier: " Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring".
Visjonen til barnehagen vår er "Naturglade barn året rundt". Årsplanen til barnehagen sier: "Vi ønsker å så et frø av miljøbevissthet ved å gi barna naturopplevelser der vi blir kjent med naturens mangfold. Vi ønsker å bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen og blir glad i den". 

Den første møte med meitemarken💗


Ved fuglekafeen som vi besøkte i vinter oppdaget vi en maurtue. Selv om snøen fortsatt lå på bakken var de første maurene allerede ute og krøp i solskinnet. Det gjorde stort inntrykk på barna og skapte en stor interesse. For å i vareta barnas interesser, skape en dialog og legge til rette for språkstimulering gjennom gjentagelse hengte vi bilder av maur på temaveggen på avdelingen.     


Maur er superspennende 😊

Vi plukket opp en maur for å studere den nærmere... Det kilte nok litt i magen når mauren begynte å krype opp på votten 😊
Maur og andre småkryp skaper mye spenning blant barna...



Når snøen blir borte så kommer plutselig flere ting til synet. En STOR stein! Det var en rett og slett en sansebuffe. Selve steinen hadde en røff overflate noen flekker med skorpelav på. I kontrast til det røffe var den dekket med myk mose. På det hele lå det små grus- steiner som havnet der med snømåking i vinter. Vi måtte ta av votter for å kunne ta i mot alle inntrykk og varierte sanseerfaringer. Barna utforsket og var nysgjerrige på å kjenne på alt. De var ivrige på å plukke opp små grus- steiner som fikk lett plass i deres lille hånden😊.
Man kan bare forestille seg så mye impulser barnehjernen får av utforskning i naturen!!!  
 
|
På tur til bommen fant vi den første blåveisen...



Ved porten til barnehagen har vi både bringebær, rips og solbær busker. Den ene planten skiller seg ut. Vi luktet på en kvist til bærbusken som luktet nydelig solbær...  


Kom å se!!! Alle barna samler seg... de hører en spenning i stemmen til den voksen... 
Se, der er en blomst, den har en gulfarge, det er en vårblomst og den heter hestehov...
 Vi så på den, kjente og luktet på ...
Barna får nye spennende sansemøter, erfaringer og blir stimulert med å høre nye begreper som styrker barnas språkkompetanse.

torsdag 21. mars 2024

Utelek med ekornbarna

 Rammeplanen for barnehagen sier: "Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek , vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til å gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene eller sammen med andre". 


Naturen går sin gang og vi følger med den. Det var ikke så lenge siden vi øvde på å holde balansen i akebakken og lekte med snø. Regnværet og snøen som smelter og danner sølepyttene gir oss nye og spennende muligheter til undring, utforskning og nye oppdagelser gjennom leken.

Vann er gøy og spennende! Barna utforsker...

Vi laget en vannbane med kasser og rør.
Hva som skjer hvis vi heller vann i et rør ?... Det renner ut i det andre ende! 

Leken skapte interesse og samlet flere barn om det. 

Kan vi bygge en enda lengre bane...

Snøen har blitt borte i skråningen i skogen. Det var mye glede blant barna med å prøve en sklie som er tre ganger lengre enn på avdelingen inne. Veien opp var ikke den letteste, men gleden var stor med å kjenne at det kiler i magen på vei nedover igjen :) ...
 Barna øver på å holde balanse og styrker sine grovmotoriske ferdigheter i et ulendt terreng. De finner frem sine fremgangsmåter, slik at de øver på selvstendighet og evner til å finne en løsning på utfordringene.

Barna oppdager lekeapparatene i hinderløypa etter at våren har kommet. Det er spennende å prøve det sammen og bli kjent med uteområdet vårt. 

Solen begynte å varme godt og isen i sandkassen forsvinner sakte. Barna får nye sanseopplevelser med å leke med sand og lage sølekaker. 

Se, et sneglehus!... 
Det har ligget under snøen hele vinteren...

Eventyret om "Skinnvotten" hadde vi som et tema i en måneds tid, slik at barna var godt kjent med den. Denne gangen tok vi eventyret ut og fortalte det ute i skogen der alle dyrene bor. Etterpå var det barna som lekte eventyret med å bruke konkreter.