torsdag 15. februar 2018

Hvordan vi knytter Grønnsakshagen til realfag, matematikk, naturfag, matglede, matkultur og bærekraftig utvikling




Vi er så heldige å ha vår egen grønnsakhage på Øverland gård. Der dyrker vi økologiske grønnsaker. Vi har laget et drivhus og mange bed.
Det ble sådd før sommeren, og når august kom kunne vi gå
ned hver uke, for å luke, vanne og høste.


Barna får mange opplevelser og mye læring av å være i hagen. De ser at ved å stelle med plantene og gi dem det de trenger så vokser de. Det er spennende å se hvordan plantene vokser fra uke til uke.
Arbeidet barna gjør er å vanne, luke, lufte, plukke bort snegler og bladlus og å høste det som er ferdig. 
Barna vet hvilken fasong og størrelse de forskjellige grønnsakene må ha for at vi kan plukke de. De teller hvor mange tomater som er blitt røde siden siste besøk. Gulrøttene må lukes for at de skal få god plass. Barna tar av litt jord for å se hvor stor toppen har blitt før de trekker den opp.

 De er med på å hente vann og bære vannet ned til hagen, hvor de vanner jorda.
Vi opplever at om det har vært mye sol og vind, så må vi vanne mer enn om det har vært overskyet. Og om det har regnet, ja da trenger vi ikke å vanne, men da må vi ”lufte” jorda så den ikke blir for tett eller leirete.

Vi får inn mange matematiske
begreper som størrelse, fasong,
rekker, avstand, høyde, bredde
og fargenyanser. Grønt er ikke
bare grønt. Noe grønt er modent
og annet grønt er det ikke.


Barna opplevde at potetplantene ble høyere enn de selv.

Den har vokst mer på 2 måneder enn barnet har gjort på 5 år eller 60 måneder!!!
Barna opplevde mestring, glede og tålmodighet over grønnsakene. De vet at de har vært med på å få de til å gro og de smaker på alt. Grønnkål, squash, bondebønner er bare noe av det som er helt naturlig å ha på ettermiddagens fruktfat.

Erfaringene fra hagens grønnsaker er blitt tatt videre i barnehagens formingsaktiviteter. For å få det så likt som mulig, studeres grønnsaken nøye. Former, antall, størrelse og farger gjør at kopiene blir lette å gjenkjenne.

Alt hanger sammen i naturen. Sol, lys, varme, regn og vind er naturelementer som vi er avhengig av, for å få plantene til å gro. Når vi luker, samler vi det til ”kompost” som vi skal bruke som jord senere. 
Plantene gir oss bedre luft, og vi tørker grønnsaker, slik at vi kan ta vare på frø, som vi skal så neste år. 
Naturen er som et eventyr.

Veien videre
I vinter skal vi forske på å så frø fra frukt og grønnsaker i vinduskarmen, vi skal se hvordan forskjellige arter spirer. Hva kommer lett og hva som er vanskelig å få til?
I ”matuken” i mars skal vi lage mat ute på bål hver dag. Da skal vi bruke grønnsaker, som vi også skal ha i hagen, i maten vi lager. Det er fine dager med gode opplevelser med forberedning, matlaging og felles måltid der alle spiser det samme.
I mars april begynner alle forberedelsene for å få hagen opp å gå. Vi skal så inne og vi skal spa i jorden så den får luft og blande inn det vi må ha av gjødsel og sand. Deretter er det stolper og netting som skal på plass. Vi skal også bygge en
kasse til hvor vi skal ha kompost.
Så skal vi i mai og juni så ute, sette ned planter som er kommet opp inne, sette poteter, luke vanne og holde hagen i stand. 
Det er veldig lærerikt og se hva som må til for å få grønnsaker til å gro, ta vare på de, spise de, ta vare på frø og lage kompost av det som ikke kan nyttes. Da ser og opplever barn og voksne gleden og magien i bærekraftig utvikling.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar