torsdag 8. februar 2018

Eksperimentellek = islykt på Revegruppen


Eksperimentellek = islykter 
På tur rundt i nærområdet gikk vi på skattejakt. Vi lette etter skatter fra naturen. Hva kunne det være? Barna var ivrige skattejegere og lette frem de fineste vinterskattene. Det ble funnet snøklumper, kongler, steiner, pinner, kvister, nyper, visnende blader, mose, granbar og blomster fra planten Borre. Alt ble samlet i skattekisten som vi bar med oss, og som barna samarbeidet om og bære. Det var gøy å se kisten bli fullere og fullere med ting fra naturen. Da vi startet turen var det ikke alle som trodde vi kom til å finne så mange skatter, men det ble motbevist. Og vi fikk alle erfare hvor mange ulike naturskatter vi kan finne ute nå tiltross for at bakken er dekket av snø. 












Tilbake i barnehagen bestemte vi oss for å fylle kisten med vann, la den stå ute noen dager, for å så se hva som ville skje med innholdet. Underveis ble vi utfordret med fysikk også. Hvordan skulle vi få en litt mindre bøtte til å stå stødig oppe i den andre store bøtten når vi hadde fylt den opp med vann? Barna kom først med noen treklosser som skulle holde den mindre bøtten nede i vannet, men det ble ikke så bra. I utstyrs boden fant vi en hjulvinner. Denne ble plassert oppe på den minste bøtten, men det var fortsatt ikke stødig nok. Barna satte igang med å lete etter andre tunge ting ute i barnehagen. Og under plattingen ble det oppdaget noen litt større steiner. Treklossene og hjulvinneren ble byttet ut med steinene, og dette ble løsningen. Nå sto bøtten stødig i vannet. Sammen undret vi oss over hva som ville skje. Flere av barna trodde at vannet ville fryse til is. Vi ville også undersøke om det ble noen forskjell om vi brukte skatter fra naturen og dersom vi gjorde det samme med plastleker fra boden. Vi ventet i spenning og fulgte daglig med på utviklingen, og de neste dagene ble det mildvær. Det skjedde ikke noen endring. Det var fortsatt helt likt som da vi satte den fra oss. Barna får erfaring med hva som gjør at vann blir til is eller forblir vann. Vi blir kjent med begrepet temperatur, som kaldt, iskaldt, mildvær og varmt. 











Etter noen dager med mildvær og snø ble det iskaldt igjen. I utetiden gikk vi bort til bøttene og oppdaget at vannet var fryst til is. Det var ikke lenger mulig å få ut skattene for de satt fast inne i isen. Dette ble en morsom erfaring og barna prøvde iherdig med å få isen ut av bøttene, men den satt bom fast. Etter mange ulike forsøk ble løsningen å helle litt varmt vann langs kanten mellom bøtta og isen. Da kom den store isklumpen av en lykt ut. Lykten ble plassert utenfor barnehageporten så alle skulle kunne se den i mørket da de skulle hjem.




Gjennom egne erfaringer og gjennom å delta i spennende opplevelser sammen med andre kan barn lære veldig godt og mye. De forsker og stille spørsmål mens de utforsker, handler og beveger seg i livet, og de leter etter svar. Når barn er omgitt av aktive, kunnskapsrike og engasjerte voksne kan barna øke sin forståelse og utvikle sin nysgjerrighet for ulike naturfenomener. Når vi bruker naturen som lek og læringsarena er det ingen grenser for hvor mye utforsking og eksperimenter vi kan få til. Barna har stolt vist frem lykten til andre barn og voksne i barnehagen og til sine foresatte da de har gått hjem.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar