onsdag 9. mars 2022

Solsystemet i snø

Solsystemet

I rammeplanen står det at barnehagen skal fremme læring. I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. (...) Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt.


Vi har jobbet en stund med planeter og solsystemet på Bjørnegruppen. 
Vi har sett filmer, lest i bøker, sunget sanger, malt og tegnet. Vi har undret oss, lekt og lært.

Denne dagen skulle vi lage solsystemet i snø. 
Først skulle vi lage snøballer. som skulle bli til planeter.
Denne dagen var det kaldt, så snøen var ikke kram. 
Hva gjør vi da? Vi fant ut at ved å tilføre vann i snøen, så ble den kram. 
Vi vanner snøen og så vi lager snøballene.
Det tok litt tid, men de ble fine. 

Deretter skulle planetene males. Vi bruker vannfarger og vann. Det går fint.
Barna kjenner godt sangen, som angir navnene på planetene og rekkefølgen fra solen. 
Vi har et bilde av planetene med oss, så da er det bare å finne riktige farger. 

Vi oppdager underveis at vannet i skålene fryser til og at på tuppen av penselen blir det rim.
Det var en ny og morsom oppdagelse. 
Vi har et termometer ute, og registrerer at det nå er kuldegrader, og erfarer at ved kuldegrader fryser vann til is og snøen er ikke kram.

Men vi bytter vann og får malt alle planetene.Vi lager mange planeter av hver planet. 

Så bærer vi planetene bort i snøen. Vi legger solen i midten, og lager 8 ringer rundt solen. 
Så legges riktig planet i riktig bane rundt solen. 

"Den første det er MERKUR, og VENUS nummer to, og så kommer JORDA, og MARS er der jo, JUPITER og SATUN, URANUS og NEPTUN, det er de åtte i solsystemet vårt."

Vi lager også en rekkefølger, der vi legger planetene i rekke fra solen. 
Det er fint at barnet er med i hele prosesser. Her lager vi noe barna allerede har god kjennskap til, men på en ny måte med et annet materiale. Vi viderefører det vi allerede kan, og legger til ny kunnskap.

















 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar