tirsdag 10. januar 2023

Snødager i arboretet og barnehagen!

 Rammeplan for barnehager (2017, s. 49) sier blant annet at barnehagen skal bidra til at barna:

  • opplever trivsel, glede, og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt
  • videreutvikler motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper
  • opplever å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer
I starten av januar fikk vi en stor leveranse snø, og da benyttet vi anledningen til å fokusere på disse delene av rammeplanen!


Vi suser ned bakken sammen, og deler en felles opplevelse av fart og spenning.


I arboretet er det gode muligheter for både langrenn, snølek, og aking. Der møtte vi revene, som var godt i gang i den lille men morsomme bakken.


I akebakken øves turtaking, samarbeid om å bære akebrett, og ikke minst skiteknikk både nedover, på flatmark når man har landet på rumpa, og med fiskebein opp igjen.



Tips og triks utveksles mellom barna, og fiskebeinsteknikken er lettere å få til med litt veiledning fra en venn!


Snøen laver ned, og vi deler på å bære akebrettet opp igjen. 


Selvfølgelig må vi tråkke en egen løype rundt barnehageområdet! Her fikk barna erfare forskjellen på å gå bak noen og å gå først for å tråkke spor. 


For en herlig vinterdag i Øverland Barnehage! Snø innbyr til lek og utforskning, og det var ikke vanskelig for barna å holde seg i aktivitet og være gode og varme denne dagen. Opp og ned, rundt og bort. Langrenn, aking, måking, og basing!


Begravet i snø! For en herlig estetisk opplevelse (i barnehagesammenheng henviser dette begrepet til opplevelser der sansene er aktivert, på en slik måte at vi blir beveget). Alt det hvite myke, som både isolerer og gjør oss kalde.



Vi lager hoppeland i barnehagen! Istedenfor skumbasseng har vi en haug med myk snø. Slik risikolek, som innebærer å vurdere høyder, egen sats og mykhet på underlag - stimulerer til robusthet og forbedret vurderingsevne hos barna. Men viktigst av alt: Det kiler i magen og er GØY!



Det trikses og utforskes på ulike måter å hoppe og snurre ut av hoppe-plattformen.


Vi krysser fingrene for flere slike dager, for her ser vi virkelig hvordan barna utfolder seg fysisk og mentalt gjennom lange tidsrom av dagen. De utforsker, blir utfordret, tar sjanser, ramler, slår seg, og kommer seg opp igjen. Noen ganger med støtte og hjelp fra en voksen eller en venn. Og slik lærer vi om oss selv, kroppen, og hva den kan lære og mestre med øving. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar