Fra rammeplanen: Fagområdet Natur, miljø og teknikk: Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til værne om naturressursene. Barnehagen skal legge tilrette for at barna kan forbli nysgerrige på naturvitenskaplige fenomener og oppleve tilhørighet til naturen.
I dag skulle vi på sporjakt i skogen. Vi er så heldige at skogen starter i barnehagen. Vi samlet alle barna og fortalte hva vi skulle gjøre på turen i skogen i dag. (Forberedelse). Vi skulle gå sakte og se om vi kunne se noen dyrespor i snøen. Vi sa at de dyrene i hører om i Hakkebakkeskogen, lever i vår skog også. Barna klarte å si navnet på bjørn, mus, hare, rev og elg. Så gikk vi ut av porten. Vi var heldige for det hadde først snødd, og så var snøen blitt kram. Da blir sporene tydlige. Vi kom ikke mange skrittene før vi så de første sporene. Det er mange rådyr skogen vår og dette var rådyrspor. Like etter så vi harespor. Det var mange spor i skogen denne dagen. Vi fikk en fin opplevelse av hvor nære dyrene er oss på denne lille turen. Vi lot barna bestemme at det var spor av mus og andre dyr vi ikke var helt sikre på. Det er nysgjerrigheten som skal styre barnas engasjement. Når vi kom tilbake til porten snakket vi om hva vi hadde sett. (repetisjon) Vi gikk også til de andre voksne og barn i barnehagen og fortalte om våre oppdagelser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar