Matematikk er overalt rundt oss. Vi går på jakt
etter former, mønster, farger og tall. Vi måler, sammenligner, klassifisere og
leker oss med matematiske begreper i naturen.
Vi har laget husker og klatreleker av tau. Vi opplever at høyde og lengde har betydning for fart i husken.
og at et klatretau må være stramt for at vi skal holde balangsen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiUg1eaK17vFQSY9j1Qrjbh-j2CJMNpR2utTpSl4_Im7zBeyPyMwn8pnSUUbBuOK-HNbQcxotPRb2CffJCUBSGqNLIHpWncAFf3S2oVzKw7y3nBlzgpWS1uRhLxKGzzQkgYybZI9eHZwsg/s640/IMG_0990.JPG) |
Her har vi lagt ut 6 benker. Hver benk har fått tall på seg i riktig rekkefølge, ift hvor den er plassert. Barna er delt i to lag og har hver sin terning. Terningen kastes og øynene telles. Når vi har telt, la oss si 5, så løper vi og hopper over benk 1, 2, 3, 4 og 5, så snur vi løper tilbake, plukker opp terningen og gir den til neste mann. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjgRe5rU76LX_8uo3-Lp8lwuw-_907mwDJ8KJH8G9_eNzsJzVKurVgF784kX6iraZReiZyW3ZXog-gR19yQdI1fZErwDYmK1XUXexOtiFZo52Jf9qvEatSK091tDfeFoEkHFIYppCJ0A14/s400/IMG_0995.JPG) |
Etter endt lek, begynte noen av barna å leke med tallene. de laget rekkefølge og repeterte det de hadde lært.
|
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjlzniItvaafZL0GdnkE2R3j1E_XUbhorTWAEHGjWZ6_79nadj_c4aBlkFKd6cBQX2HoJ7HmneIf2mRLtXrACm2ujUVj5jt9HYgnJHoa57pFj9gRYnVXKghpWa4jBexGokLLa7psIosb8I/s640/IMG_1014.jpg) |
Knapper : Det er mye matematikk i å organisere knapper. Det gir førstehåndserfariger med Like stor, lik farge. lik tykkelse. Sortere etter størrelser liten, storre enda større størst. Vekt, antall huller osv. Lett å ha med på tur er det også :)
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar