Matematikk er overalt rundt oss. Vi går på jakt
etter former, mønster, farger og tall. Vi måler, sammenligner, klassifisere og
leker oss med matematiske begreper i naturen.
Vi har laget husker og klatreleker av tau. Vi opplever at høyde og lengde har betydning for fart i husken.
og at et klatretau må være stramt for at vi skal holde balangsen.
|
Her har vi lagt ut 6 benker. Hver benk har fått tall på seg i riktig rekkefølge, ift hvor den er plassert. Barna er delt i to lag og har hver sin terning. Terningen kastes og øynene telles. Når vi har telt, la oss si 5, så løper vi og hopper over benk 1, 2, 3, 4 og 5, så snur vi løper tilbake, plukker opp terningen og gir den til neste mann. |
|
Etter endt lek, begynte noen av barna å leke med tallene. de laget rekkefølge og repeterte det de hadde lært.
|
|
Knapper : Det er mye matematikk i å organisere knapper. Det gir førstehåndserfariger med Like stor, lik farge. lik tykkelse. Sortere etter størrelser liten, storre enda større størst. Vekt, antall huller osv. Lett å ha med på tur er det også :)
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar